Mercedes-Benzin kuljettaja katsoo kohta kolmiulotteista näyttöä - Autot - Ilta-Sanomat

Mercedes-Benzin kuljettaja katsoo kohta kolmiulotteista näyttöä

Uuden S-sarjan kansainvälinen ensiesittely tapahtuu ennen talvea.

Julkaistu: 8.7. 14:39

Uuden sukupolven S-sarja nostaa Mercedes-Benzin MBUX-käyttöliittymän uudelle tasolle.

Näin kertoo valmistajan tiedote, mutta mitä se tarkoittaa? Käytännössä tietoa ja viihdettä tarjoavan järjestelmän edellisiin kehitysversioihin tutustunut autoilija on taas uuden edessä.

Harjoittelu ja varsinkin harjoittelun sisäistäminen ei koske vain S-sarjalaisen äveriästä asiakaskuntaa, vaan kuten on jo aiemmin nähty, S:n varusteita asennetaan ajan myötä myös halvempiin tähtikeulaisiin.

S-sarjan uusi MBUX-järjestelmä koostuu takana jopa kolmesta ja edessä enimmillään viidestä monitoiminäytöstä, joista osassa hyödynnetään kirkasta mutta samalla energiaa säästävää Oled-valaistusteknologiaa. Mahdollisuudet järjestelmän personointiin ja intuitiiviseen käyttöön ovat entistä laajemmat. Esimerkiksi kuljettajan uusi 3D-näyttö mahdollistaa ensimmäisen kerran avaruudellisen tilanäkymän nappia painamalla. Kolmiulotteisen kuvan hahmottamiseen ei tarvita erillisiä 3D-laseja.

Puhelimeen vastaaminen tai navigointikartan avaaminen onnistuu nyt suoraan ilman Hey Mercedes -keskustelun avausta. Järjestelmän turvaominaisuuksiin on lisätty PIN-tunnusluvun lisäksi sormenjälki-, kasvo- ja äänentunnistus.

MBUX-järjestelmän ainutlaatuinen ominaisuus on sen verkottuneisuus auton turvajärjestelmien ja anturien tuottaman tiedon kanssa. S-sarjan kamerat muun muassa tunnistavat tilanteen, jossa matkustaja on poistumassa autosta ja avaamassa takaoven. Jos tällöin kuolleesta kulmasta lähestyy ajoneuvo tai jalankulkija, auton tunnelmavalaistus vilkuttaa punaisena osan auton poistumisvaroitusjärjestelmää.

Järjestelmä seuraa myös kuljettajan vireystilaa ja varoittaa häntä väsymyksen ja mikrounen vaaroista.

Avustin tunnistaa matkustajien pään ja käden liikkeitä sekä kehon kieltä ja reagoi säätämällä ajoneuvotoimintoja. Mikäli kuljettaja katsoo olkansa yli kohti takaikkunaa, avustin avaa ikkunan häikäisysuojan automaattisesti. Jos taas kuljettaja katsoo etuistuimelle pimeässä autossa, avustin sytyttää automaattisesti ao. sisävalon. Kattoluukun ja -ikkunan avaamiseen riittää pelkkä kuljettajan tai matkustajan kädenliike.

Ennen oli ajaminen helpompaa. Vai oliko sittenkään?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?