Audin uutuus herättää huomiota nimellään – ei kannata tyytyä pelkkään kaupunkiajoon - Autot - Ilta-Sanomat

Audin uutuus herättää huomiota nimellään – ei kannata tyytyä pelkkään kaupunkiajoon

Citycarver on A1 hiukan korotettuna ja katumaasturimaailmaan viittaavilla koristemuoveilla. Sillä kelpaa ajaa urbaanista sykkeestä metsän reunaankin.

Julkaistu: 5.7. 12:12

Huomiota herättävästi nimetty Citycarver täydentää Audin pienintä osastoa.

Jos automallin nimeen on lisätty vapaasti käännettynä kaupunkikaivertajaa merkitsevä sana Citycarver, niin pöllömpiäkin tapoja varmaan on ristiä automalli, joskaan ihan heti ei tule sellaista mieleen. Pienen etsinnän jälkeen Topgear-sivusto tulee apuun muistuttaessaan Rover Streetwise -mallista, josta ei valmistajalleen ollut pitkäaikaista iloa.

Toisaalta Audin ristimänimitoimikunnan puolustukseksi ei tarvitse kuin vilkaista autoa: neljän metrin pituus, perus-A1:een eli Sportback-malliverioon nähden nostettu ajokorkeus, muoviset pyöränkoteloinnit, korostetut alleajosuojat, Q-malleista tuttu kahdeksankulmainen keulan säleikkö ja ulkonäöltään normipikkuautoa väkevämmät puskurit.

Auton perästä löytyy käyttökelpoinen, 355-litrainen tavaratila.

Jousitusmuutosten ja suurten renkaiden ansiosta maavaraa on 4–5 senttimetriä enemmän kuin Sportbackissa. Pienimmän kaupunkimaasturiluokan autona korotettu maavara mahdollistaa hidastetöyssyjen ylityksen ilman hiipimistä, mutta nelivedottomalla ja lopultakin vain maltillisella maavaralla ei suuremmin kannata riehaantua.

Koeajoauton yksilitraisen bensiinimoottorin parina oli seitsemänpykäläinen kaksoiskytkinautomaatti, mutta auton saa myös kuusilovisella manuaalivaihteistolla.

Mittaristo tarjoaa kuskin niin halutessa paljon tietoa.

Alkumetrit paljastavat kaasupolkimen liikkeet raskaanoloisiksi. Muutenkin ensikilometrien hidasvauhtinen kaupunkipyörittely antaa autosta jähmeähkön vaikutelman. Ristiriitaista ehkä nimeä vasten, mutta maantiellä auto kertoo itsestään enemmän ja tunnelma vapautuu myös kuljettajan paikalla. Ohjaus itsessään tuntuu kaiken aikaa yhtä tarkalta kuin Sportbackin ratissa. Etenemistä kaitseva vahti tarttuu menoon monen muun auton tapaan turhankin aktiivisesti.

Keskinäyttö on kallistettu hieman kuljettajaa kohden. Hyvä!

Kolmisylinterinen moottori pitää vähän melua itsestään ja jaksaa liikuttaa pirteästi. Oikeastaan vain nopeimmissa kiihdytyksissä kolmisylinterisyyden ääntely paljastuu.

Jos on Citycarver tekniikaltaan yhtäläinen Sportbackin kanssa, niin identtisyyttä löytyy myös matkustamosta tavaratilaa myöten. Ohjaamo on oikein toimiva kuljettajaa kohden kylliksi käännettyä keskinäyttöä myöten. Navigaatiovalmius löytyy siirtämällä lisää rahaa kauppiaan kassaan. Samoin lisäturvaa voi ostaa hankkimalla peruutuskameratoiminnon akustiseen ja optiseen pysäköintijärjestelmään. Kamera toistaa keskinäytössä peruutettaessa ja lähtiessä suuntaviivat tarkasti.

Ohjaamosta on vaikea löytää toiminnallisia säröjä.

Takapenkin tilat ovat riittävät kahdelle aikuisellekin edellyttäen, että etuistuimia ei ole säädetty löhöasentoon.

A1 Citycarver ei todellakaan ole yksin luokassaan, sillä kilpailijoita riittää pelkästään oman omistajan tallissa. Kokoluokkaan ja tässä tapauksessa Audiin päätyvän ostajan pitää vain pohtia, haluaako hiukan enemmän Citycarverin tarjoamaa näyttävyyttä ja laajempia ajonäkymiä vai onko A1 Sportbackin lähemmäksi asvalttia sijoittuva ajokorkeus ja pari tonnia halvempi hinta tärkeämpiä seikkoja.

Ovista löytyy katseen kestävää muotoilua ja tunnelmavalaistusta.

Mallikohtaiset varusteet tuskin riittävät tämänkään Audin kohdalla jokaiselle. Siinä tapauksessa auton hankintahinnan saa nousemaan yli 30 000 euron. Monelta merkiltä saa sillä rahalla paljon isomman auton, mutta ne eivät enää välttämättä ole kaupunkikyntäjiä.

Audi A1 Citycarver Pro Business 30 TFSI 85 kW S tronic

  • Moottori R3, turbo, 999 cm³, 85 kW (116 hv)/5 000–5 500 r/min, 200 Nm/2 000–3 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 9,4 s, huippunopeus 198 km/h

  • Kulutus 6,4 l/100 km 95 E10

  • CO2-päästöt 145 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 4 046, l 1 756, k 1 483 mm, akseliväli 2 566 mm, tavaratila 335 l, omamassa 1 245 kg, tankki 40 l

  • Hinta 26 295 euroa

Kiitämme

Pirteää moottoria ja tarkkaa ohjausta

Väljiä tiloja neljälle kokoluokka huomioiden

Moitimme

Lievää tahmeutta kaupunkipujottelussa

Mahdolliseksi kompastuskiveksi osoittautuvaa hintaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?