Eläköitynyt myynti­johtaja paljastaa, kuinka hän myi lama-aikana tuhat­kunta kuorma-autoa – ensin varattiin huone Virusta

Seppo Hallikainen myi 1990-luvun laman aikana lähes tuhat kuorma-autoa. Nyt eläkkeelle lähtiessään pitkän uran Scanialla tehnyt myyntijohtaja paljastaa menestyksen salaisuuden.

Seppo Hallikaisen nuoruuden haave toteutui: hän teki pitkän uran autojen parissa.

29.6.2020 11:20

Kesäkuussa varhaiseläkkeelle jääneen Seppo Hallikaisen kiinnostus autoihin syntyi varhain, 1960-luvun taitteessa. Helsingin Herttoniemessä nuorukainen marssi omatoimisesti Volkswagenin ja Wihurin maahantuontivarastoille.

– Ne tekivät ison vaikutuksen. Silloin syttyi haave, että pääsisin isona automaahantuojalle töihin, hän kertoo Scanian verkkosivuilla.

Hallikaisen ura alkoi asentajapestien kautta. Välietapiksi merkittiin Lehikoinen Oy:n korjaamopäällikön työ. Kun Oy Scan-Auto Ab:lla avautui huolto-osaston kenttäpäällikön paikka 1988, Hallikainen sai pestin.

Sittemmin hän eteni myyntiosastolle. Työt sujuivat, kunnes Neuvostoliitto kaatui 1991. Suomi syöksyi samalla lamaan ja kuljetusala joutui vaikeuksiin. Lisäongelmaa Scan-Auton leirissä syntyi siitä, että rasitteena oli valtava vaihtoautokanta.

Hallikainen päätti päästä eroon vaihtoautoista ottamalla niistä mapillisen valokuvia ja lähtemällä kuvien kanssa Tallinnaan. Hallikainen varasi huoneen Viru-hotellista ja osti paikallisesta lehdestä ilmoitustilaa. Siinä toivotettiin kiinnostuneet tervetulleiksi Viru-hotellin aulaan klo 8.30.

– Sinne oikeasti tuli ihmisiä ja kauppaa tehtiin.

Hallikainen myi Baltian maihin noin 50 kuorma-autoa, entiseen Neuvostoliittoon 300–400 ja Keski-Eurooppaan vielä saman verran.

Hallikainen yleni myyntijohtajaksi. Hän kertoo nyt Scanian verkkosivuilla, kuinka menestys alalla saavutetaan.

– Valveutuneisuudella. Pitää tietää, mitä yhteiskunnassa tapahtuu ja olla valmiina muokkaamaan tuotteita ja palveluita sen mukaan.

– Suomi on kuljetusalan huippua, kun lasketaan CO2-päästöt/kuljetetut tonnit perinteisellä dieseltekniikalla. Tämä johtuu vuonna 2013 voimaan tulleesta massa- ja mitta-asetuksesta, joka mahdollistaa 76 tonnin yhdistelmät. Scania oli ensimmäinen, joka tarjosi asiakkailleen tällä saralla uutta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?