VATT toimittanut eduskuntaan kannanoton dieselautojen käyttövoimaverosta – ”pyrkimys verotuksen yhdenmukaisuuteen puoltaa”

Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) mielestä dieselkäyttöisen henkilöauton käyttökustannusten laskeminen aiheuttaisi kansanterveysongelmia erityisesti kaupungeissa.

Käyttövoimaverosta käytetään puhekielessä usein nimitystä dieselvero, koska käyttövoimamaksua suorittavat useimmiten he, joilla on dieselkäyttöinen henkilöauto.

10.6.2020 14:53

Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT:n mukaan dieselautojen vuotuisesta käyttövoimaverosta ei pidä luopua.

Viraston vastaus liittyy dieselautojen käyttövoimaveron poistamista vaatineeseen kansalaisaloitteeseen, joka päätyi noin vuosi sitten eduskunnan käsiteltäväksi kaikkien aikojen kolmanneksi korkeimmalla allekirjoitusmäärällä.

”Ei ole tutkimustietoon perustuvia syitä verottaa kotitalouksien käyttämää dieseliä kevyemmin kuin kotitalouksien käyttämää bensiiniä. Käyttövoimaveron voi siksi nähdä verotuksen yhdenmukaisuuteen pyrkivänä ajoneuvoveron osana. Vaikka käyttövoimavero ei pysty täydellisesti tasaamaan eri käyttövoimia käyttävien, kotitalouksien käytössä olevien ajoneuvojen verotasoja, VATT katsoo, että pyrkimys kotitalouksien autoilun verotuksen yhdenmukaisuuteen puoltaa dieselkäyttöisten ajoneuvojen käyttövoimaveron säilyttämistä”, eduskunnalle toimitettu lausunto toteaa.

Verojaostolle annetussa lausunnossa todetaan myös, että jos käyttövoimavero poistettaisiin ja dieselin verotuki säilytettäisiin, dieselkäyttöisen henkilöauton käytön kustannukset laskisivat ja dieselautojen osuus kaupungeissa saattaisi kasvaa.

Tätä ei VATT:n mukaan voi pitää toivottavana, sillä näin mahdollinen käyttövoimien painopistemuutos lisäisi terveydelle haitallisia pienhiukkaspäästöjä myös tiheään liikennöidyillä ja tiheästi asutuilla taajama- ja kaupunkialueilla.

Muokkaus: VATT:n nimi korjattu oikeaan muotoon.

    Osion tuoreimmat

    Luitko jo nämä?