Sitra väläyttää Suomeen yleistä tienkäyttömaksua ja ”lattiahintaa” – tarkoituksena pitää koronan halventama bensa ja diesel jatkossa tarpeeksi kalliina - Autot - Ilta-Sanomat

Sitra väläyttää Suomeen yleistä tienkäyttömaksua ja ”lattiahintaa” – tarkoituksena pitää koronan halventama bensa ja diesel jatkossa tarpeeksi kalliina

Osa liikenteen suuresta verouudistuksista on Sitran näkemyksen mukaan tehtävä vähitellen, sillä kansalaisten vastustus on muutoin todennäköisesti liian suurta. Hivuttaen tehty uudistus on koettavissa helpommin hyväksyttävän tasoisesti reiluna, oikeudenmukaisena ja tarpeellisena.

Julkaistu: 8.6. 14:57, Päivitetty 9.6. 11:28

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra esittää valtion uutta liikenneverotusta suunnittelevalle työryhmälle lukuisia vaihtoehtoisia keinoja valmisteilla olevaan päästöpohjaiseen veromuutokseen. Eräs niistä on fossiilisten polttoaineiden ns. lattiahinta.

Liikenteen verotuksen uudistamista selvittävän työryhmän kuultavana ollut Sitra on IS:n näkemän esitysmateriaalin mukaan huolissaan muun muassa koronakriisin halventaman raakaöljyn matalasta hinnasta.

Raakaöljyn alhainen hinta vaikuttaa suoraan myös bensiinin ja dieselin hintatasoon ja heikentää sitä myöten uusien teknologioiden kuten sähkö- ja kaasuautojen kustannuskilpailukykyä.

Sitra ehdottaakin valtion harkittavaksi ja selvitettäväksi fossiilisten liikennepolttoaineiden kokonaan uutta hintamekanismia eli ns. lattiahintaa.

Lailla säädettävän lattiahinnan tarkoituksena olisi varmistaa, ettei kansalaisten tankkaama bensiini ja diesel halpenisi jatkossa alle tietyn minimitason, vaikka öljyn maailmanmarkkinahinta putoaisi tulevaisuudessa kuinka alas tahansa. Vastaava mekanismi on Sitran mukaan jo käytössä Costa Ricassa.

Sitran näkemyksen mukaan autoilun hankinta- ja käyttöverotukseen liittyville CO2-verotasoille pitäisi mahdollisesti luoda myös automaattinen inflaatiotarkistusjärjestelmä tai muu vastaava vähitellen kiristyvä hinnankorotusmekanismi.

Sitra esittää lisäksi valtiovarainministeriön verotyöryhmälle verotuottojen takaamiseksi harkittavaksi myös yleistä tienkäyttömaksua, joka olisi harvaan asutuilla alueilla sekä uusien käyttövoimien autoille muuta alempi.

Myös dieselin alennetun verotason sekä dieselin käyttövoimaveron poistamista pitäisi Sitran mukaan harkita.

Sitra on korostanut työryhmälle valittavien vaihtoehtojen toteuttamista vaiheittain, jotta suomalaisten kuluttajien ja yritysten olisi mahdollista sopeutua muutoksiin ja että ne voidaan tehdä sosiaalisesti reilulla tavalla.

Suomen itsenäisyyden juhlarahaston Sitran tehtävänä on sen oman ilmoituksen mukaan ”rakentaa huomisen menestyvää Suomea, ennakoida yhteiskunnan muutosvoimia ja niiden vaikutuksia, etsiä uusia käytännön toimintamalleja ja vauhdittaa kestävään hyvinvointiin tähtäävää liiketoimintaa”.

Otsikkoa ja juttua korjattu ja täsmennetty kauttaaltaan 9.6.2020 klo 11.12: Alkuperäisestä artikkelista saattoi saada käsityksen, että ehdotus dieselin alennetun verotason ja siihen liittyvän käyttövoimaveron poistosta perustui koronakriisiin ja raakaöljyn hinnan muutoksiin.

Nämä liikenteen muutokset tulisi Sitran mukaan ottaa käyttöön jo tällä vaalikaudella:

  • Dieselin alennetun verokannan ja käyttövoimaveron poisto

  • Synteettisten polttoaineiden verokohtelun selventäminen

  • Mahdolliset alennukset auto- ja ajoneuvoveroihin sekä verohelpotukset kulkuvälineiden jakamiseen ja vuokraamiseen

  • Fossiilisten polttoaineiden verotuksen tulevat linjaukset ja mahdollisten korotusten aloittaminen

”Sosiaaliseen hyväksyttävyyteen” eli käytännössä mahdolliseen suureen vastustukseen liittyen erityisesti polttoaineiden veronkiritykset ja/tai mahdolliset tienkäyttömaksut tulisi Sitran näkemyksen mukaan ottaa käyttöön vähitellen. Hinnankorotusten joukossa olisi samalla myös hinnanalennuksia.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?