Lada täytti 50 vuotta! Näin Tatu muistelee perheensä legendaarista Samaraa – kerro sinäkin Lada-muistosi - Autot - Ilta-Sanomat

Lada täytti 50 vuotta! Näin Tatu muistelee perheensä legendaarista Samaraa – kerro sinäkin Lada-muistosi

Kerro Lada-muistosi ja lähetä kuva! Koostamme lukijoiden tarinoista jutun 50-vuotiaan Ladan kunniaksi.

Julkaistu: 6.6. 12:12

Neuvostoklassikko tuli myyntiin vuoden 1970 elokuussa.

Huhtikuun 19. päivänä tuli kuluneeksi 50 vuotta siitä, kun Ladoja alettiin ensimmäisen kerran valmistaa.

Ensimmäiset Žigulit valmistettiin Volgan varrella sijaitsevan Toljatin autotehtaalla keväällä 1970. Ne tulivat myyntiin saman vuoden elokuussa.

50-vuotias Lada herättää monissa jos jonkinmoisia muistoja. Helsinkiläinen Tatu muistelee lapsuutensa Samaraa, jonka hän arvioi olevan vuosimallia 1985.

– Se on se auto, jota meillä aina muistellaan. Jos jonnekin mentiin Samaralla, se mainitaan erikseen. Meillä on autosta lämpimät muistot koko perheellä.

Millaisia Ladaan liittyviä muistoja sinulla on? Kerro kokemuksistasi ja lähetä kuva sähköpostitse osoitteeseen maria.erma@iltasanomat.fi.

Tatun perheen Lada Samaraan liittyy monia lämpimiä muistoja.

Tatu on kehystänyt kotinsa seinälle kuvan perheen suosikkiautosta. Kuvasta näkyy, kuinka täynnä auto on perheen palatessa kotiin mummolasta 1990-luvulla.

– Autoon mahtui mukavasti meidän nelihenkinen perhe ja kissakin näyttäisi olevan takapenkillä häkissä. Katolla on mummolasta kunnostettavaksi saatu pöytä, Tatu kertoo.

Hän kuvailee autoa legendaariseksi. Samara lähti liikkeelle silloinkin, kun perheen toinen auto ei kovien pakkasten takia suostunut käynnistymään.

Vaikka loppua kohden verhoilu alkoi repsottaa, katto vuosi ja pohjassa oli reikä, palveli Samara perhettä viimeiseen asti.

– Se ei ollut hienoin mahdollinen auto. Loppuvaiheessa se oli suunnilleen metallinen kuori. Auto itsessään toimi kuitenkin aina luotettavasti.

Lopulta Samaran matka päättyi Tatun vanhempien ajaessa kotiin eräänä iltana 2000-luvun alussa.

– Siinä kävi sillä lailla, että auto levisi jonnekin risteykseen, eikä sitä kannattanut enää korjata.

Tämä tapahtui vain vuotta ennen, kun Tatu sai itse ajokortin.

– Eniten harmittaa, etten ikinä päässyt itse ajamaan autolla.

Ladoja rekisteröitiin parhaimmillaan Suomessa 1980-luvun lopulla vuosittain yli 15 000 kappaletta. Neuvostoliiton romahdettua alkoi kuitenkin alamäki, ja myynti hiipui.

Lada-kerho perustettiin Kangasalla helmikuussa 1997. Samalla järjestettiin kokoontumisajot auto- ja tieliikennemuseo Mobiliaan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?