Koeajossa muodistuksessa käynyt Audi Q3: Tyyli edellä, mutta käynnistys ja tietoviihde silti kuin eri aikakausilta - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa muodistuksessa käynyt Audi Q3: Tyyli edellä, mutta käynnistys ja tietoviihde silti kuin eri aikakausilta

Uuden Q3 Sportbackin muotoilussa miksataan katumaasturin ja coupén ideoita.

Julkaistu: 6.6. 15:38

Audi Q3:n nuorennusleikkaus näkyy coupémaisena linjakkuutena.

Kun istahtaa kuskin penkille, niin kaikki tuntuu olevan hyvin. Ainakin tavallista paremmin.

Vakiovarustukseen kuuluvat urheilulliset etuistuimet ovat lokoisan pehmeät mutteivät lainkaan löysät. Ajoasento löytyy millisekunnissa, vaikka monipuoliset sähköiset säätömahdollisuudet puuttuvatkin. Alaosastaan litistetty ohjauspyörä tuntuu hyvältä ja kojelautakin näyttää vakuuttavalta ja käyttökelpoiselta.

Yllättäen startti onnistuu vain vanhanaikaisesti perinteisen avaimen avulla. Siihen nähden älykäs MMI-infotainment-järjestelmä on kuin eri aikakaudelta.

Mukavat sportti-istuimet tulevat vakiona.

Eihän tämän näin pitänyt alkaa, sillä Q3 Sportbackin juju löytyy ulkokuoresta. Kahdeksankulmainen jäähdyttimen säleikkö näyttää tietyssä valossa kovamuoviselta häkkyrältä, mutta on siinä kieltämättä arveluttavaa voimaa.

Yhtä lailla puhdikasta olemusta korostavat kehystetyt ilmanottoaukot sekä kylkien pokkaukset. Suojamuovit kiiltävät totutun mattamustan sijasta. Ja tietenkin se Sportback-ominaisuus: pitkä olkalinja ja coupémaisesti laskeva kattolinja saavat ohikulkijan arvioimaan muotoja tavanomaista pidempään.

Takaistuinten reunamilla 190-senttisillä voi kuontalo hipoa kattoa.

Kattolinjan madaltuminen ei kuitenkaan säätele liialti sisätiloja. Tavaratila on matalahko, mutta 530 litran vetoisuudellaan sama kuin perus-Q3:ssa eli ilahduttavan tilava. Takaistuimien pituussäätö ja selkänojan kallistus mahdollistavat tavaratilan muunneltavuuden.

Coupémaisesti taittuva takaosa ei tee perus-Q3:a pappamaiseksi, mutta kyllähän Sportback-mallissa selvä irtiotto on havaittavissa.

Takaistuimilla istuu keskimittaista pidempikin ihminen, mutta erityistä väljyyttä ei ole mihinkään suuntaan. Normista poikkeava ominaisuus löytyy takaistuinten reunoilta. Sinne sijoitettuihin kaukaloihin voi sujauttaa vaikkapa iltalaukkunsa tai karkkipussinsa.

Q3 Sportbackin voimalinjaksi voi valita joko bensiini- tai dieselkoneen. Uutena vaihtoehtona on 1,5-litrainen (150 hv) bensiinimoottori, joka automaattivaihteiston yhteydessä saa tukea 48 voltin kevythybriditekniikasta.

Koeajoautoksi osui 40 TDI -dieselmoottorilla varustettu nelivetomalli, jossa on S tronic -automaattivaihteisto. Satayhdeksänkymmentä hevosvoimaa kehittävä moottori ei liukuvissa lähdöissä jätä epäselväksi mikä keulalla ääntelee. Dieselpata on pienillä käyntinopeuksilla yllättävän rujo – vai onko tottuminen äänettömiin sähköautoihin tehnyt tehtävänsä? Kun ajonopeus kasvaa, moottori pitää hyvin mölyt mahassaan.

Mittaristossa riittää informaatiota. Sitä voi toki säätää kuvassa näkyvää sisältöä pelkistetymmäksi.

Ajotuntumaa voi säätää Audi drive select -ajodynamiikkajärjestelmällä monipuolisesti. Jousitus on viritetty napakaksi, mutta auto osaa ottaa pinnanvaihtelut vastaan oivallisesti. Maantieajossa auto käyttäytyy kaikin puolin vakaasti. Voimalinjasta eivät tiukatkaan ohitukset jää kiinni, mutta voisihan vaihteisto reagoida nopeamminkin kuljettajan aikeisiin.

Polttoaineen kulutus jäi ajotietokoneen mukaan 7,1 litraan sadalla kilometrillä keskinopeudella 48 km/h. Ihan myyntipuheiden mukaisesti.

Tavaratilan lattian alta löytyy subwoofer, jos sellaisen sinne hankkiin, ja lisäksi pikkulokeroita tavaroille.

Business S line -varustetasoa oli koeajoautossa terästetty eri varustepaketeilla reilulla 3 000 eurolla. Satsauksen jälkeen tarpeellista ja tarpeetonta näytti olevan riittävästi.

Tyyli edellä mennään, sillä käytännössä erot normi-Q3:een eivät ole suuren suuria.

  • Moottori R4, turbo, 1968 cm³, 140 kW (190 hv)/3500–4000 r/min, 400 Nm (1900–3300 r/min)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,3 s, huippunopeus 217 km/h

  • Kulutus 7,1 l/100 km diesel

  • CO2-päästöt 185 g/km

  • Voimansiirto A7, neliveto

  • Mitat p 4500, l 1843, k 1567 mm, akseliväli 2680 mm, omamassa 1770 kg, tavaratila 530 l, tankki 60 l

  • Hinta 58122 euroa

KIITÄMME:

- Ajettavuutta ja ohjausta maantieajossa

- Erinomaista ajoergonomiaa

MOITIMME:

- Moottorin melutasoa varauksin

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?