Koeajossa Peugeot 508:n töpseliversio, eli ranskalainen näkemys nyt niin muodikkaasta ”plugarista” - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa Peugeot 508:n töpseliversio, eli ranskalainen näkemys nyt niin muodikkaasta ”plugarista”

Viisnollakasi on Peugeotin järjestyksessä toinen lataushybridi.

Ulkoa töpselihybridistä kielivät vain mallimerkintä ja kuskin puolelta takaa löytyvä latausluukku. Coupémaisen korin lasit ovat kehyksettömät.

7.6.2020 11:25

Peugeotin ensimmäinen seinäladattava ns. puolisähköauto oli katumaasturikorinen ja aina nelivetoinen 3008 Hybrid4.

Nyt valikoima laajenee etuvetoiseen luukkuperään ja farmariin. Eli Peugeot 508 Hybridiin.

Ajoakku ei syö viisiovisen monikäyttökorin takakonttia. Latauskaapeleille on tarjolla ikioma jämäkkä laukku.

Viisnollakasin tapauksessa kyseessä on 9,3 kWh:n ajoakulla varustettu 225-heppainen vaihtoehto, joka pohjautuu 1,6-litraiseen 180-hevosvoimaiseen bensiiniturboon sekä kaveriksi asennettuun sähkömoottoriin.

Nelivetoa tähän nimenomaiseen Pösön ”plugarimalliin” ei ole toistaiseksi saatavana, joten vetävät pyörät raapivat nyt edestä.

Koeajon perusteella voimalinjan parasta antia on säästömahdollisuuksien ohella sulavuus, eli 508 Hybrid vaihtaa sähkön ja bensiinin välillä hyvin huomaamattomasti – ja on muutoinkin kaikin puolin mukava ja komea matkapeli.

Mikään varsinainen tehotykki 508 Hybrid ei kuitenkaan ole, vaikka mallimerkinnästä GT-kirjaimet löytyvätkin. Ne kun tarkoittavat tässä pelkästään runsasta varustelutasoa, eivät siis alustaa, hevosvoimia tai vääntöä. Hybridin hevosvoimamäärä on siis toisin sanoen aina sama, olipa varustekirjain mikä tahansa.

Futuristinen ohjaamo on yllättävän toimiva. Varusteluakin piisaa ja autoveroprosentti jää alhaiseksi.

Auton sisäinen laturi tulee nopeahkoa 7,4 kilowatin latausta, mutta täyden latausvauhdin hyödyntäminen vaatii valitettavasti 32 ampeerin sulakekokoa.

Tyypillisessä kotikäytössä Peugeotin kera joutuu siis tyytymään mainoslauseita hitaampaan latailuun.

Yhdellä latauksella auto kulki koeajossa sähköllä yhteen soittoon reilut 40 kilometriä, ilman sen kummempia kommervenkkeja.

Täysdigitaalinen mittaristo on varsin hyvin muokattavissa. Erikoisinta antia on saatavilla oleva pimeänäkötoiminto.

Tavaratilasta hybriditekniikka ei joidenkin kilpailijoiden tapaan syö litroja, mistä Peugeot ansaitsee selkeän kehun.

Aivan samanlaista plussaa ei kuitenkaan voi antaa auton jarrupolkimen hiukan oudosta tuntumasta – joka johtunee hybrideissä sinänsä järkevän hidastusenergian talteenoton ja varsinaisen jarrujärjestelmän hiukan tökkivästä yhteispelistä.

Keskikonsolin näytön takaa löytyy myös koko joukko auton tehokasta sähkökäyttöä varten suunniteltuja toimintoja.

Uutta sähköistä voimalinjaa lukuun ottamatta Peugeot 508:n ominaisuudet ovat ennallaan. Auto on siis yhä futuristisen näyttävä, hyvä ajettava ja monin tavoin erittäin nautittava.

Kompromisseja löytyy tutusti muun muassa takaistuintiloista sekä luonnollisesti myös sieltä täältä löytyvistä pienistä ranskalaisista erikoisuuksista.

Erityisesti töpselimallia voi 508:n tapauksessa suositella hänelle, joka haluaa autoonsa runsaasti varusteita (kuten vaikkapa pimeänäköavustimen). Plugin-Peugeotin auto- ja käyttöverot ovat nimittäin alhaisten päästögrammojen ansiosta miellyttävän alhaisia. Ihan niin kuin muillakin nyt kovasti muotiin nousseilla töpseliautoilla.

Peugeot 508 GT Hybrid 255 EAT8

Moottori R4, 1598 cm³, turbo, 133 kW (180 hv)/6000 r/min, 300 Nm/3000 r/min, sähkömoottori 81 kW (110 hv), järjestelmän yhteisteho 165 kW (225 hv), 360 Nm

Ajoakuston kapasiteetti 11,6 kWh

Latausaika 4,0 h (3,7 kW teholla)

Suorituskyky 0–100 km/h 7,9 s, huippunopeus 240 km/h

Kulutus 1,3 l/100 km bensiini

CO2-päästöt 29 g/km

Voimansiirto A8, etuveto

Mitat p 4750, l 1859, k 1403 mm, akseliväli 2793 mm, omamassa 1795 kg, tavaratila 487–1537 l, tankki 43 l

Hinta 46950 euroa

KIITÄMME:

- Sulavaa hybridivoimalinjaa

- Runsasta varustelua ja menevän muodokasta ulkonäköä

MOITIMME:

- Opettelua vaativaa jarrutuntumaa

- Ahdasta takaistuinta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?