Helsingillä kunnian­himoinen tavoite: Näin katutöiden kesto lyhenee - Autot - Ilta-Sanomat

Helsingillä kunnian­himoinen tavoite: Näin katutöiden kesto lyhenee

Helsinki nopeuttaa katutöiden kestoa ja vähentää niiden aiheuttamia haittoja liikenteelle, asukkaille ja yrittäjille.

Uutta toimintamallia kokeillaan ensimmäisenä Helsingin rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunnelin urakassa.­

27.5. 13:25 | Päivitetty 27.5. 13:26

Helsinki alkaa kokeilla uutta toimintamallia kantakaupungin katusaneerauksissa tämän vuoden aikana.

Ensimmäisenä mallia kokeillaan rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunnelin urakassa, joka alkaa syksyllä. Myös Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun uudistus sekä Herttoniemen yritysalueen katu-urakka ovat testikohteita. Niiden kehitysvaiheet käynnistyvät heinäkuussa.

Uusi Helsinki-malli on jatkoa Aalto-yliopiston tutkimushankkeelle, joka on osa pormestari Jan Vapaavuoren vuonna 2019 käynnistämää, katutöiden haittojen vähentämiseen tähtäävää hankekokonaisuutta.

Helsingin Mechelininkadulla toteutetut muutokset puhuttivat paljon ja pitkään.­

Helsingin kaupungin lähettämän tiedotteen mukaan tärkein muutos entiseen on tiiviimpi yhteistyö katusaneerauksen osapuolten kesken rakentamisen valmisteluvaiheessa. Helsinki-mallissa katuhankkeeseen tulee kehitysvaihe, jonka aikana urakan osapuolet suunnittelevat ja aikatauluttavat urakan yhdessä. Osapuolet myös määrittävät yhteiset pelisäännöt poikkeustilanteisiin ja riskien hallintaan.

– Uusi Helsinki-malli on mahdollisuus muuttaa toimintakulttuuriamme. Yhtä yksittäistä keinoa katutöiden nopeuttamiseen ei ole, vaan meidän pitää kehittää monia osa-alueita päästäksemme hyvään lopputulokseen maailman toimivimman kaupungin hengessä. Olennaisinta on hyvä yhteistyö urakkaosapuolten kesken, pormestari Jan Vapaavuori sanoo.

Helsinki-mallissa kehitetään myös katu-urakoiden sopimusmalleja. Nykyistä toimintatapaa on pidetty kankeana ja ongelmanratkaisua hitaana.

– Katuhankkeessa on kriittistä saada tiimi, jolla on yhteinen tavoite ja joka kykenee ratkaisemaan haasteet nopeasti. Pitkät päätösajat ja työläät dokumentointivaatimukset ongelmatilanteissa hidastavat urakoita, sanoo tutkimushankkeen vetäjä, professori Olli Seppänen Aalto-yliopistosta.

Kantakaupungin katujen uudistuksissa ovat mukana kaupungin lisäksi esimerkiksi Helen, HSY ja tietoliikennekaapeleita asentavat teleoperaattorit sekä pää- ja aliurakoitsijat, eli nykyiset yhteisen kunnallisteknisen työmaan (YKT) sopimusosapuolet.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?