Kaksi turvaistuinta hylättiin testissä – käsitys turvallisimmasta matkustus­suunnasta vahvistui

Kaksi markkinoilla olevaa turvaistuinta sai testissä hylätyn arvosanan.

Testi osoitti, että markkinoilla on turvaistuimia, joiden laatu vaihtelee erinomaisesta kelvottomaan. Autoliiton julkaisemassa turvaistuintestissä 22 istuinta sai hyvän, seitsemän tyydyttävän ja yksi välttävän arvosanan.

26.5.2020 14:00

Euroopan eri maiden autoliittojen ja kuluttajajärjestöjen yhteistyössä toteuttamassa kevään turvaistuintestissä annettiin yhteensä 33 arvosanaa.

Kaksi istuinta hylättiin. Toinen hylätyistä sisälsi liikaa kemikaaleja ja toinen ei kestänyt törmäystestiä. Testissä heikon yleisarvosanan saivat isofix-istuimet Babyauto Buddy i-Size sekä Tex Baby Eris i-Size. Babyauton heikko arvosana johtui kankaan liian suuresta palonestoainepitoisuudesta (TDCP). Tex Baby ei puolestaan kestänyt etutörmäystestiä. Tex Babyn valjaiden lukko aukesi 15 kilon painoisella koenukella tehdyssä törmäystestissä ja nukke sinkoutui istuimesta.

Noin 1–12-vuotiaille (9–36 kg) tarkoitettu auton turvavöillä kiinnitettävä Osann Flux Plus oli myös etutörmäystestissä aivan äärirajoilla. Istuimen selkänoja vahingoittui erittäin pahoin, kun testi tehtiin 15 kilon painoisella koenukella.

Yksi turvakaukalo saavutti erinomaisen yleisarvosanan

Testissä loisti 40–85 cm:n mittaisille lapsille tarkoitettu turvakaukalo Silver Cross Dream. Dream i-Size -telakan kanssa käytettynä kaukalo sai erinomaisen yleisarvosanan. Turvaistuintestin 17-vuotisen historian aikana vain kymmenen istuinta on aiemmin saanut erinomaisen arvosanan. Testiä on Autoliiton tiedotteen mukaan tiukennettu vuosien saatossa useaan otteeseen, mikä nostaa tuloksen arvoa.

Ilman telakkaa Silver Cross Dream sai hyvän yleisarvosanan. Suurin ero tulosten välillä tuli väärinasentamisen riskissä, joka on isofix-telakan kanssa hyvin pieni.

– Vain oikein asennettu istuin suojaa lasta parhaalla mahdollisella tavalla. Isofix-kiinnitys vähentää asennusvirheiden mahdollisuutta. On kuitenkin hyvä huomioida, että se ei ole mikään turvallisuustakuu, kuten tämänkertainenkin testi osoitti, Autoliiton viestintäpäällikkö Jukka Tolvanen sanoo.

Matkustussuunta?

Autoliitto suosittelee, että lapsi matkustaisi selkä menosuuntaan niin pitkään kuin se suinkin on mahdollista.

– Kaikissa etutörmäyssuojaltaan erinomaiseksi arvioiduissa istuimissa lapsi matkustaa selkä menosuuntaan. Tällöin istuin suojaa etutörmäyksessä koko vartaloa eikä pää pääse retkahtamaan. Mitä pienempi lapsi, sitä tärkeämpää retkahduksen välttäminen on, Tolvanen toteaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?