Koronakriisin seuraus: Renault'n kohtalo vaakalaudalla - Autot - Ilta-Sanomat

Koronakriisin seuraus: Renault'n kohtalo vaakalaudalla

Renault’n työntekijä Le Havressa sijaitsevassa tehtaassa saattaa olla yksi koronaviruksen uhreista, jotka saavat etsiä uusia töitä. Renault oli vaikeuksissa jo ennen koronakriisiä. Europe 1:n mukaan viime vuosi oli yhtiölle ensimmäinen tappiollinen vuosikymmeneen.

Julkaistu: 23.5. 15:30

Ranskan valtiovarainministerin mukaan Renault voi pahimmassa tapauksessa kadota kokonaan automaailmasta.

Japanilaisen Nissanin kanssa strategista yhteistyötä tekevä ranskalainen Renault on kärsinyt vakavasti koronakriisistä. Ranskan valtiovarainministeri Bruno Le Maire sanoi Europe 1 -radiokanavan haastattelussa, että Renault voi jopa kadota tyystin. Hän kuitenkin sanoo uskovansa, että yhtiö voi toipua ja toipuu.

Ranskan valtio on Renault'n suurin yksittäinen omistaja 15 prosentin omistusosuudella. Le Mairen mukaan Renault tarvitsee kuitenkin strategian selviytyäkseen.

– Omistajana uskomme, että Renault'lle oikea strategia on kehittyä yhdeksi teknologisesti kehittyneimmistä valmistajista maailmassa, sähköautojen eturintamaan, Le Maire sanoi radiokanavalle.

Ranska on lupautunut viidenmiljardin euron lainan takaajaksi. Le Maire kuitenkin sanoi, ettei itse lainaa ole vielä lopullisesti hyväksytty. Ranska on vaatinut lainan vastineeksi Renault'lta toimenpiteitä, joihin kuuluu sen teknologisesti kehittyneimpien toimintojen sijoittaminen Ranskaan.

Nissan harkitsee 20 000 työpaikan vähennystä maailmanlaajuisesti, kertoo japanilainen uutistoimisto Kyodo. Kyseessä olisi 15 prosentin vähennys yhtiön koko työvoimasta.

Kyodon mukaan työvoiman vähennyksiä suunnitellaan Euroopassa ja joillakin kehittyvillä markkinoilla. Uutistoimiston mukaan asiasta odotetaan lisätietoa ensi torstaina, jolloin Nissan kertoo viime vuoden tilikautensa päätöksestä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?