Koeajossa sähköistetty Mercedes-Benz GLC – näin kehittynyt MBUX-järjestelmä vastaa, kun siltä pyytää vitsiä - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa sähköistetty Mercedes-Benz GLC – näin kehittynyt MBUX-järjestelmä vastaa, kun siltä pyytää vitsiä

Pistokkeella ladattavan GLC:n saa kahdella eri korivaihtoehdolla. Suomessakin valmistettavien GLC-autojen Coupé-version tuotanto on keskitetty Bremeniin.

Julkaistu: 23.5. 7:03

Mercedes-Benzin keskikokoinen katumaasturi tarjoaa sähköllä ryyditettyä kyytiä älykkäästi ja laadukkaassa ympäristössä.

Tänä vuonna Mercedes-Benz tuo sellaisella tahdilla hybridiuutuuksia, että välillä on vaikea pysyä perässä.

Esimerkkiautona on tällä kertaa GLC-katumaasturi, jonka saa nyt pistokkeella ladattavina SUV- ja Coupé-versioina. Sähköistettyjen autojen polttomoottoriksi saa joko bensiini- tai dieselkoneen. Kyse on siis muustakin kuin mallisukupolven välipäivityksestä.

Voimalinjalanseerausten kanssa samassa tahdissa kehittyy esimerkiksi tietoviihdejärjestelmä: uusissa GLC-malleissa on vakiovarusteena laajennetut toiminnot sisältävä MBUX-käyttöliittymä sekä lisävarusteena saatava sisätila-avustin, joka helpottaa järjestelmän käyttöä tunnistamalla esimerkiksi molempien edessä matkustavien käden liikkeet. Järjestelmä osaa jopa erottaa, kumpi kättään kulloinkin heilauttaa.

Kaartuva kattolinja ei sanottavasti vie pääntilaa takaistuimella. Jarrullinen vetopaino on 2 000 kilogrammaa.

Uutta opeteltavaa siis riittää yli tarpeen, vaikka ajokokemusta olisi muista uunituoreista Mercedes-malleista. Kertooko tämä enemmän satunnaisen kuskin rajallisesta omaksumiskyvystä vai Daimlerin uutterasta kehitystyöstä? Veikkaan kaiken uhalla jälkimmäistä.

Ulkoisesti GLC on muuttunut uusien puskurien ja uudelleen muotoillun jäähdyttimen säleikön myötä. Aiempaa matalammat led-ajovalot kuuluvat nyt auton vakiovarustukseen. Myös uuden muodon saaneet täysledit takana tulevat vakiona.

Koeajoautoksi valikoitui Coupé-korinen versio. Teholukemat tuntuivat jo paperilla houkuttelevilta: polttomoottorina 211-hevosvoimainen, nelisylinterinen bensakone ja vaihteiston yhteyteen sijoitettu 122-hevosvoimainen sähkömoottori. Suurin yhteisteho on 235 kW / 320 hv ja suurin vääntömomentti 700 (!) newtonmetriä.

Monisäätöistuimet mahdollistavat hyvän ajamis- ja matkustamisasennon.

Takaistuimille kulku on tehty helpoksi. Keskipaikan etureunan muotoilu tekee istuimesta aaltomaisen.

Näillä eväillä pärjää komeasti oikeassa elämässäkin. Ajaminen tuntuu koko ajan nautinnollisesta ja helpolta. Yhdeksänlovisen automaattivaihteiston, nelivedon ja makoisan väännön yhteistoiminta vakuuttaa. Ohjaustunto, alustan toiminta kulloisenkin tienpinnan edellyttämällä tavalla, hiljaisuus matkustamossa ja rivakka kiihtyvyys tarjoavat melko lailla odotusten kaltaista laatua.

Kuskin konttori on viihtyisä ja laadukas.

Yhdenlaista hupia on seurata sähkön kulutuslukemia. Esilämmitysmahdollisuus lisää toimintamatkaa.

MBUX-järjestelmän avulla löytää entistä helpommin perille, mutta kun Hey, Mercedes! -kutsulla järjestelmää pyytää lohkaisemaan vitsin, vastaus kuuluu yhä ”ikävä kyllä insinöörimme ovat saksalaisia.”

Ajoakusto (13,5 kWh) latautuu nopeimmillaan julkisesta latauspisteestä noin kahdessa tunnissa. Kotitalon seinäpistokkeesta 80 prosentin tasoon pääsee kuudessa tunnissa. Ilman auton esilämmitystä noin kymmenen asteen ulkolämpötilassa sähköajoon riitti virtaa taajamassa 37 kilometrin verran. Kun sähkö loppui, seurasi sadan kilometrin matka maantiellä, jolloin bensiiniä kului 7,3 litraa keskinopeudella 79 km/h.

Dynamic Select -ajo-ohjelman valinnalla voi vaikuttaa energian kulutukseen. EL Electric -asetus tarjoaa puhtaan sähköajon, jossa energian talteenoton määrää voi säädellä ratista.

Ajotilat säätyvät keskikonsolista. Sähköllä ajaminen on mahdollista 160 km/h nopeuteen saakka.

Viimeistely ei ole vierasta Mercedes-Benzeissä.

Käydään vielä matkustamossa tutustumassa lisävarusteena saatavaan Energizing Comfort -mukavuusjärjestelmään. Se verkottaa valmistajan mukaan auton eri mukavuusjärjestelmät keskenään ja yhdistää sisävalaistuksen ja musiikin toimintoja sekä erilaisia hyvän olon ohjelmia. Vartin kokeilu riitti mainiosti: ehkä tietoisuustaitoihin ja eksistentiaalisten kysymysten ratkaisuun taipuvaiset saavat siitä enemmän irti.

Sähköistymisen ikuiselta tuntuva riesa: kuljetuskapasiteetti vähenee ajokustojen vuoksi.

Matala tavaratila on muodoltaan käytännöllinen, mutta osoittautuu arjessa auton ulkomittoihin nähden pienoiseksi pettymykseksi. Pisteet lähtevät kuitenkin lattian alle sijoitetusta lokerikosta, jonne latauskaapelit saa sujautettua ongelmitta.

Maltillisten käyttökustannusten vastapainona on hankintahinta, jonka suuruutta kukin arvioi omista lähtökohdistaan.

Koeajoauton hinta runsaan varustelun jälkeen oli 85 257 euroa. Ainakin sillä saa takuuvarmasti laadukkaan auton.

Latausluukku on sijoitettu kätevästi perä- kulmaan.

Pyöräkoteloita kiertävät muovit luovat lievästi maasturihenkisyyttä.

  • Moottori R4, 1991 cm³ ja sähkömoottori 235 kW (320 hv), 700 Nm

  • Ajoakun kapasiteetti 13,5 kWh

  • Latausaika 2 h (Type 2 / 2x16A)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,8 s, huippunopeus 230 km/h

  • Kulutus 2,5 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 53 g/km

  • Voimansiirto A9, neliveto

  • Mitat p 4 729, l 1 890, k 1 571 mm, akseliväli 2873 mm, omamassa 2 040 kg, tavaratila 350–1 250 l, tankki 66 l

  • Hinta 64 950 euroa

Kiitämme

Neuvokkaita ajo-ominaisuuksia

Kohtuullisia käyttökustannuksia

Moitimme

Tavaratilan mataluutta

Lisävarusteiden myötä karkaavaa hankintahintaa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?