Tiedätkö, mikä 25 vuotta täyttävä keksintö on säästänyt EU:n alueella 15 000 ihmisen hengen

Neljännesvuosisadan aikana ajonvakautusjärjestelmä on pelkästään EU:n alueella säästänyt noin 15 000 ihmishenkeä, tuore selvitys kertoo.

Jääradalla käy nopeasti selville, mikä on ero, kun ajonvakautusjärjestelmä kytketään pois.

21.5.2020 7:03

Monialayritys Bosch ja autonvalmistaja Daimler lanseerasivat vuonna 1995 Mercedes-Benzin S-luokan ajoneuvoissa ESP-ajonvakautusjärjestelmän.

Boschin onnettomuustutkijat arvioivat, että ESP:n ansiosta on pelkästään EU:ssa säästetty noin 15 000 ihmishenkeä ja vältetty noin puoli miljoonaa onnettomuutta henkilövahinkoineen.

ESP:n ansiot ovat siinä, että järjestelmä auttaa pitämään auton tiellä liukkaallakin kelillä myös äkkitilanteissa.

Yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa ESP on yksi tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista.

– Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger maalailee.

Boschin mukaan maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ajonvakautusjärjestelmällä.

EU:ssa ajonvakautusjärjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain. Se tuli pakolliseksi vuonna 2014 kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilöautoihin ja kuorma-autoihin.

Autonvalmistajat nimeävät ajonvakautusjärjestelmiä erilaisilla kirjainyhdistelmillä, kuten ASC, VDC ja DSTC.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?