Monialayritys Bosch ja autonvalmistaja Daimler lanseerasivat vuonna 1995 Mercedes-Benzin S-luokan ajoneuvoissa ESP-ajonvakautusjärjestelmän.
Boschin onnettomuustutkijat arvioivat, että ESP:n ansiosta on pelkästään EU:ssa säästetty noin 15 000 ihmishenkeä ja vältetty noin puoli miljoonaa onnettomuutta henkilövahinkoineen.
ESP:n ansiot ovat siinä, että järjestelmä auttaa pitämään auton tiellä liukkaallakin kelillä myös äkkitilanteissa.
Yhdessä turvavöiden ja turvatyynyn kanssa ESP on yksi tärkeimmistä ajoneuvon turvallisuusvarusteista.
– Elektronisen ajonvakautusjärjestelmän kehitys oli tärkeä etappi matkalla kohti tiekuolemien nollavisiota, Boschin hallituksen jäsen Harald Kroeger maalailee.
Boschin mukaan maailmanlaajuisesti jo 82 prosenttia uusista autoista varustetaan ajonvakautusjärjestelmällä.
EU:ssa ajonvakautusjärjestelmä otettiin käyttöön vaiheittain. Se tuli pakolliseksi vuonna 2014 kaikkiin uusina rekisteröityihin henkilöautoihin ja kuorma-autoihin.
Autonvalmistajat nimeävät ajonvakautusjärjestelmiä erilaisilla kirjainyhdistelmillä, kuten ASC, VDC ja DSTC.