Eurooppalaisten kiinnostus sähköautoihin kasvoi – mutta mitä tapahtui Suomessa dieselille? - Autot - Ilta-Sanomat

Eurooppalaisten kiinnostus sähköautoihin kasvoi – mutta mitä tapahtui Suomessa dieselille?

Pistokkeella ladattavat hybridit ovat suosittuja Pohjoismaissa.

Julkaistu: 19.5. 10:59

Vaikka koronapandemia on hyydyttänyt maailmanlaajuisesti autokaupan, sähköautojen kysyntä kasvoi EU-maissa tasaisesti vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana.

Tammi-maaliskuussa koko EU:ssa ensirekisteröitiin noin 167 000 ladattavaa henkilöautoa. Se merkitsi 6,8 prosenttia kaikista ensirekisteröinneistä, Euroopan autontuottajien järjestö raportoi. Viime vuoden vastaavana ajanjaksona osuus oli vain 2,5 prosenttia.

Muiden hybridien (joissa ei ole ulkoista latausominaisuutta) osuus kasvoi 9,4 prosenttiin rekisteröinneistä.

Suosituimpia pistokkeella ladattavat hybridit ovat Pohjoismaissa. Ruotsissa ja Norjassa alkuvuonna rekisteröidyistä henkilöautoista noin 19 prosenttia ja Islannissa 15 prosenttia oli lataushybridejä. Suomessa osuus oli 12,8 prosenttia ja Tanskassa 4,1 prosenttia. Lataushybridien osuus oli EU-maissa keskimäärin vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 3,1 prosenttia.

Norjassa täyssähköautojen osuus yli 50 prosenttia

Eurooppalaisittain täyssähköautojen osuus on ylivoimainen Norjassa.

Täyssähköautojen osuus rekisteröinneistä oli EU-maista suurin Ruotsissa (8,5 %), Hollannissa (8,4 %) ja Ranskassa (7,1 %). Osuus oli EU:ssa keskimäärin 3,7 prosenttia. Norjassa osuus on edelleen omaa luokkaansa: hieman yli 50 prosenttia.

Suomessa dieselin osuus yksi EU:n alimmista

Dieselautojen osuus ensirekisteröinneistä oli EU:ssa alkuvuonna keskimäärin 30 prosenttia. Viime vuoden vastaavaan ajankohtaan nähden osuus laskenut kolme prosenttiyksikköä.

Uusien dieselmoottorilla varustettujen autojen kauppa on Suomessa vähentynyt viidessä vuodessa liki 40 000 kappaleesta lähes puoleen.

Suomessa dieselautojen suosio on yksi EU-maiden alimmista, sillä dieselin osuus uusien henkilöautojen rekisteröinneistä oli vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana noin 14 prosenttia. Jos osuuteen lasketaan mukaan myös dieselkäyttöiset kevythybridit, osuus kasvaa noin 16 prosenttiin.

Suomessa dieselautojen suosioon vaikuttaa dieselin verotus. Dieselpolttonesteen ja bensiinin hintaero on viime vuosina kaventunut ja käyttövoimaveron takia diesel tulee edullisemmaksi vasta melko suurella vuosittaisella ajokilometrimäärällä. Monissa muissa EU-maissa diesel on taloudellisin käyttövoimavaihtoehto jo melko pienelläkin ajokilometrien määrällä.

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?