Koeajossa täysin uusi Volkswagen VW Golf – upea auto, mutta päästettiinkö digiaika jo liian pitkälle? - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa täysin uusi Volkswagen VW Golf – upea auto, mutta päästettiinkö digiaika jo liian pitkälle?

Uuden Golfin ulkomitat ovat pysyneet lähes ennallaan, mutta ulkonäöllisesti auto vaikuttaa aiempaa matalammalta. Teknisistä innovaatioista voi mainita mm. autonomista ajamista tukevan uuden Travel Assist -ominaisuuden, joka ohjaa, kiihdyttää ja jarruttaa nyt ensimmäistä kertaa Golfia avusteisesti aina 210 km/h nopeuteen saakka – ilman, että kuljettajan täytyy aktiivisesti itse ajaa.

Julkaistu: 17.5. 7:59

Uuden VW Golfin uusi rohkea käyttöliittymä voi tuoda mallille takatalven. Tai sitten kevään uuden loiston.

Volkswagen Golf on automaailman ehkä tunnetuin keskiluokan perinteinen monikäyttöauto, jonka useimmat sukupolvet on aikanaan julistettu luokkansa jokseenkin täydellisiksi tuotteiksi – varsinkin teknisesti.

Eli voi siis hyvällä syyllä todeta, että odotukset ennen mallin uusimman eli kahdeksannen sukupolven rattiin pääsemistä ovat enemmän kuin korkealla.

Alle valikoituu näin ollen uusi bensiiniä syövä kevythybridiversio, joka ei ole suinkaan malliston ainut vaihtoehto joskin yksi ehdottomasti mielenkiintoisimmista.

Aiemmin mallistossa ollut ns. hinnat alkaen varustelutaso eli Trendline ei kuulu enää Suomen maahantuontiohjelmaan.

Tarjolla olisi myös melkoinen joukko perinteisempiä bensiiniturbo-, diesel- ja kaasumoottoreita sekä myös ladattava hybridivaihtoehto.

Täyssähkömallia uudesta Golfista ei kuitenkaan ole eikä tule, sillä se käyttövoima on VW:lla varattu jatkossa merkin uudelle I.D. -mallisarjalle.

Muotoilultaan jokseenkin entisen kokoisena pysynyt VW Golf noudattelee ulkoa pitkälti perinteitä, mutta sisällä muutos on todella suuri.

Kevythybridimallisto tottelee nimeä e-TSI.

Ohjaamo on nyt käytännössä täysin digitaalinen – joku saattaisi todeta jopa teslamainen – eli lukuisat uudet ja vanhat toiminnot sekä auton monipuolinen tietoviihdejärjestelmä on sulautettu käytännössä yhdeksi täysdigitaaliseksi kokonaisuudeksi.

Selkeimmillään täysdigitaalisuus näyttäytyy näin. Ikävimmillään taas ulkonäkö tuntuu paikoin ajaneen käytettävyyden edelle.

Toisin sanoen, tällaista digipaketointia Golfissa ei ole koskaan ennen nähty.

Golf on esimerkiksi ensimmäinen Volkswagen, joka käyttää aktiivisesti Car2X-palveluiden liikennetietoa, jolla välitetään ennakoivasti tietoa muun muassa tien päällä uhkaavista vaaroista myös muille autoilijoille.

Käytön kannalta suurin muutos löytyy uudenlaisista kosketuspainikkeista ja liukunäppäimistä, jotka vaativat kuljettajalta osin melkoisestikin omaksumista.

Perinteiset painonappulat ovat siis hävinneet kojelaudasta melkein kokonaan, mitä ei voi pitää kaikilta osin aivan ongelmattomana ratkaisuna.

Fyysiset nappulat ovat lähes hävinneet. Osin ratkaisu toimii hyvin, osin taas löytyy sanomista.

Näkymä on toki komean futuristinen, mutta jotkut valikkojen takaa löytyvistä toiminnoista ovat varsinkin vieraassa ympäristössä ajettaessa osin kovin hitaita ja pahimmillaan jopa vaarallisia käytettäviä, kun katseen joutuu jonkin toiminnon kytkemisen tai säätämisen vuoksi siirtämään hetkeksi jopa kokonaan pois tiestä.

Takapenkki on kiinteä, eli ei esimerkiksi liu’u. Toisaalta reunapaikat ovat lämmitettävät. Kahdelle tilat ovat asialliset.

Osin suomenkielinen ääniohjauskaan ei (ainakaan vielä) oikein onnistu paikkaamaan tilannetta, sen paremmin kuin digitaalisuutta sinänsä hienosti korostava uusi käsienheiluttelu- eli eleohjauskaan.

Mieleen hiipii väistämättä kysymys siitä, miten asiakkaat tällaisiin hipaisu- ja muihin nykyratkaisuihin oikein suhtautuvat – siis tottuvatko vai vieroksuvatko? Vaiko ihastuvatko?

Pelkästään ilmastointilaitteesta löytyy lukuisia älykkäitä toimintoja. Muutama perinteinen lisänappula - vaikkapa ohjelmoitava sellainen - useimmin käytetyille toiminnoille olisi silti enemmän kuin vain paikallaan.

Joka tapauksessa on korostettava, että ei Golfin uusi käyttöliittymä missään nimessä huono ole – vaan monilta osin eräs markkinoiden parhaista, aivan kuten auton lukuisat upeasti toimivat ajoavustimetkin.

Ja onhan vastapainona sekin, että täysdigitaalista nappulaviidakkoa ominaisuuksineen voi aina päivittää netin yli paremmaksi, toisin kuin perinteisiä.

Kätevää vai kikkailua? Ehkä ensimmäistä, jos on aikaa opetella ja tutustua. Aivan alta aikayksikön Golfin kaikki uudet toiminnot eivät kuitenkaan avaudu. Mitä pidempään digivallankumouksen tuomien uutuusominaisuuksien kanssa viettää aikaa, sitä paremmilta useimmat niistä alkavat onneksi tuntua.

Ai niin, se uusi kevythybridimoottori. Siitä ei voi oikein sanoa käytön kannalta muuta kuin hyvää ja loistavaa; sen verran reippaasti ja tasaisesti vääntävä tuote on nimittäin kyseessä. Myös luvattu kulutus tuntuu pysyvän hienosti aisoissa ja jopa alittuvan ajoittain.

Teknisesti Volkswagenin kevythybridin perustan luovat 48 V:n hihnalla toimiva starttigeneraattori, 48 voltin litiumioniakku ja VW:n viimeisimmän sukupolven TSI-bensiinimoottori.

Samaa kehulinjaa jatkavat myös melkeinpä ennennäkemättömän pehmeästi toimiva DSG-automaatti sekä auton alusta, joka sekin kiilaa ominaisuuksiltaan suoraan luokkansa kärkeen.

Myös ohjaus on loistava, joskin hiukan hitaampi ja rauhallisempi kuin vaikkapa BMW:n 1-sarjassa tai Ford Focuksessa. Laatuvaikutelma Golfissa on yhä korkea ja asettuu johonkin edellä mainittujen kilpailijamallien välimaastoon.

Vaihteenvalitsin on muuttunut minipieneksi. Se ei kuitenkaan haittaa käyttöä millään tavoin. Ja tokihan muutos näkyy Golfissa myös avaimessa.

Kaikkiaan uusi VW Golf on yhä luokkansa parhaimpia autoja, eikä esimerkiksi uutta kevythybriditekniikkaa voi todellakaan moittia.

Käyttöliittymän radikaalit muutokset entiseen ovat kuitenkin niin suuri kysymysmerkki, ettei olisi ihme, että osaa toiminnoista päivitettäisiin mahdollisesti hyvinkin pian.

Mutta kevät uusi Golf kuitenkin kokonaisuutena on, se on selvä. Menneen vuoden talvi saa nyt mennä.

  • Moottori R4, turbo, 1 498 cm3, 110 kW (150 hv)/5 000–6 000 r/min, 250 Nm/1 500–3 500 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,5 s, huippunopeus 224 km/h

  • Kulutus 5,7 l/100 km

  • CO2-päästöt 130 g/km

  • Voimansiirto A7, etuveto

  • Mitat p 4 284, l 1 789, k 1 456 mm, akseliväli 2 636 mm, tavaratila 380–1 237 l

  • Hinta 27 633 euroa

KIITÄMME

- Tehokasta, taloudellista ja miellyttävää hybridivoimalinjaa

- Erinomaista ajettavuutta

- Suurinta osaa uusista digitaalisista innovaatioista

MOITIMME

- Osittain tarpeettoman hankalia kosketus- ja hipaisutoimintoja

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?