Koeajo paljasti automatisoinnin kääntöpuolet – Hyundai i10:n ajo-ominaisuudet silti kunnossa - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajo paljasti automatisoinnin kääntöpuolet – Hyundai i10:n ajo-ominaisuudet silti kunnossa

Hyundai i10:n manuaalivaihteiston robotisointi jättää kytkinjalan työttömäksi – mutta ei ilman seurauksia.

Hiukan madaltunut ja leventynyt i10 on menevän näköinen pikkuauto, johon saa mustan tai punaisen katon reilulla 500 eurolla. Parempaan varusteluun kuuluu 15-tuumaiset alumiinivanteet, kun 4-paikkaisessa mallissa on 14-tuumaiset teräsvanteet.­

16.5. 12:50

Automaattivaihteisten autojen suosio on kasvanut kaksoiskytkinautomaattien myötä niin huimasti, että monen automallin kohdalla manuaalivaihteistot alkavat jäädä kysynnässä selvästi hopealle.

Manuaalivaihteiston automatisointi ei tee siitä automaattivaihteistoa.­

Perinteisiä automaattivaihteistoja edullisemmat kaksoiskytkinratkaisut ovat hioutuneet sekä luotettaviksi että siistikäytöksisiksi. Manuaalin ja automaatin väliin sijoittuva vaihtoehto on niin sanottu robottivaihteisto, jossa ei ole automatisoitu vaihteistoa vaan kytkin. Tällaisia kytkinpolkimettomia puoliautomaattivaihteistoja on nykyään tarjolla varsin vähän – Fiatkin korvasi viime vuodesta alkaen Ducato-pakettiauton robottivaihteiston momentinmuunninautomaatilla.

Hyundai tarjoaa uudistuneeseen i10-pikkumalliinsa AMT-automaatin tuhannen euron satsauksella. Summa on sikäli kova, että saman valmistajan isompiin malleihin saa DCT-kaksoiskytkinvaihteiston samalla lisähinnalla.

Parempaan varusteluun kuuluu 15-tuumaiset alumiinivanteet, kun 4-paikkaisessa mallissa on 14-tuumaiset teräsvanteet.­

Automaattiin tottuneen pitää varautua siihen, että robottivaihteisto ei anna läheskään samaa ajomukavuutta. Jos kaasua painaa tasaisesti, robotti kyllä siirtää pykäliä ylöspäin, mutta jokaista vaihtoa seuraa menon kyykähtäminen ja auton nyökkiminen. Tämä korostuu taajama-ajossa, sillä i10 pyrkii taloudellisuuteen ja siirtyy nopeaan tahtiin viitosvaihteelle.

Robottivaihteista autoa pitääkin opetella ajamaan niin, että ennen suuremmalle vaihteelle siirtymistä nostaa hiukan kaasua. Siihenkin toki tottuu samalla tavalla kuin muihinkin puoliautomaatin edellyttämiin juttuihin.

Vaihteenvalitsimesta ajosuunnanvalitsimeksi muuttuneessa kepissä on vain asennot R, N ja D, joista jälkimmäiseltä pääsee siirtymään vaihteiston manuaalikäytölle. Parkkiasentoa ei siis ole, ja auto pitäisi pysäköidä vapaalle mekaanisen seisontajarrun varaan. Auto muistuttaa tästä aktiivisesti, mutta pysyy tietysti paikallaan myös vaihde kytkettynä. Jos auton on sammuttanut valitsin R- tai D-asennossa, niin se huomaa seuraavan käynnistyksen yhteydessä: moottori käynnistyy vain N-asennossa.

Hyvin näkökentässä oleva 8-tuumainen värikosketusnäyttö kuuluu Comfort-varusteluun. Ratista puuttuu etäisyyssäätö.­

Mittaristo on selvälukuinen. Käytössä oleva vaihde näkyy infonäytöltä.­

Robotisoinnin yksi heikkous liittyy kulutukseen. Fresh-perusvarustellun 4-paikkaisen i10:n yhdistetty WLTP-kulutus on 4,9 l/100 km (CO2-päästöt 111 g/km). Sama auto 5-paikkaisena Comfort-manuaalina kuluttaa WLTP-mittausten mukaan 5,3 l/100 km (120 g/km), ja siirtyminen automatisoituun manuaaliin synnyttää lukemat 5,6 l/100 km ja 127 g/km.

Kahdessa osassa laajennettava tavaratila on luonnollisesti pikkuautoluokkaa. Takaluukun sulkeutumisen kanssa oli ongelmia.­

Kaksoiskytkinautomaatti pudottaa yleisesti ainakin normikulutusta ja varsin usein myös todellista kulutusta, mutta robottivaihteiston kohdalla näin ei tapahdu.

Automatisointi heikentää i10:n 0–100 km/h -kiihtyvyysarvoa kolmisen sekuntia, mutta sillä ei ole normaalissa ajossa mitään merkitystä. Sillä sen sijaan on, että robotisointi parantaa huomattavasti pikkuauton ohituskiihtyvyyttä: 60–100 km/h petraantuu 15,9:stä 9,7 sekuntiin ja 80–120 km/h 25,8:sta 13,6 sekuntiin.

Pikku-Hyundailla ei jää muiden jalkoihin, vaikka kulkupuolesta vastaavan 1,0-litraisen kolmesylinterisen teho on vain 67 hevosvoimaa. Ahtamaton moottori tarjoaa kuitenkin hyvän vedon jo käyntinopeudesta 1 500 r/min alkaen.

Ajettavana i10 on kaikin puolin mainio pikkuauto. Jousituksen, ajokäytöksen tai ohjauksen suhteen ei ole huomauttamista. Melutaso pysyi kevätkarkeilla asvalteilla asiallisena, ja i10 kulki uraisillakin teillä suuntavakaasti. Vakiona oleva kaistavahti tarttuu menoon jopa turhankin aktiivisesti.

Pidentymisen (+13 mm) ja leventymisen (+20 mm) lisäksi i10:n tiloja kasvatettiin akselivälin 40 millimetrin venytyksellä. Vaikka ratissa on vain korkeussäätö ja etunojissa portaallinen kallistus, niin ajoasennon saa asialliseksi.

Auton koko huomioiden takana on hyvin tilaa sekä pituus- että korkeussuunnassa.­

Takatilat yllättävät positiivisesti, sillä kaksi yli 180-senttistä mahtuu istumaan perätysten. Takana on riittävästi jalkatilaa, ja kengät mahtuvat edessä olevan istuimen alle. Täysin muotoilematon penkki riittää hyvin kahdelle aikuiselle, ja keskipaikallakin on kelvollisesti jalkatilaa.

Vaikka kolmelle takapenkkipaikalle ei olisi käyttöä, niin 5-paikkaisen hankinta puoltaa paikkaansa. Hintaero manuaalivaihteisten mallien kesken on vain 1 000 euroa, ja Comfort-varustelun myötä saa muun muassa 8-tuumaisen värikosketusnäytön, automaatti-ilmastoinnin ja peruutuskameran.

Viisipaikkaisuus vaikuttaa varmasti auton jälleenmyyntiarvoon. Automatisoidun manuaalivaihteiston valintaa kannattaa sen sijaan miettiä kaksi kertaa, eikä hankintapäätöstä kannata tehdä ainakaan ilman koeajoa.

Hyundai i10 1.0 MPI 67 hv 5 AMT Comfort

Moottori R3, 998 cm3, 49 kW (67 hv)/5500 r/min, 96 Nm/3750 r/min

Suorituskyky 0–100 km/h 17,3 s, huippunopeus 156 km/h

Kulutus 5,6 l/100 km, bensiini

CO2-päästöt 127 g/km

Voimansiirto ATM5, etuveto

Mitat p 3 678, l 1 680, k 1 480 mm, akseliväli 2 425 mm, maavara 149 mm, omamassa 888–959 kg, kokonaismassa 1 340 kg, tavaratila 252–1 050 l, tankki 36 l

Hinta 15 990 euroa

Kiitämme

Tiloja ja varustelua

Ajo-ominaisuuksia

Moitimme

Robotisoitua vaihteensiirtoa

Takaluukun huonoa sulkeutumista

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?