Näin sähköauton latauskyky ja -nopeus vaihtelevat – merkki- ja mallikohtaiset erot suuria - Autot - Ilta-Sanomat

Näin sähköauton latauskyky ja -nopeus vaihtelevat – merkki- ja mallikohtaiset erot suuria

Lataustehot ovat automallikohtaisia. Nopeiten lataavat yleensä täyssähköautot ja hitaimmin lataushybridit.

Töpseliauton ajoakun latausnopeuteen vaikuttavat sekä auton sisäinen laturi että käytössä oleva latausasema. Sisäisen laturin täysi vastaanottokyky jää hyödyntämättä, mikäli latausaseman teho ei ole vähintään vastaava tai korkeampi.­

10.5. 12:02

Sähköautoissa on suuriakin keskinäisiä eroja, joista yksi liittyy auton laturiin.

Mutta kuinka isoja (kW) ovat autossa olevat akkulaturit sähkö- ja hybridiautoissa? Ja vaihtelevatko kilowatit merkkikohtaisesti?

Tyypillisesti ladattavissa hybrideissä käytetään tällä hetkellä yhden tai kahden vaiheen vaihtosähkölatausta, jolloin autossa oleva laturi on teholtaa 3,7 tai 7,4 kilowattia (kW).

Täyssähköautoissa voi olla vaihtosähkölatureita jopa 22 kW:iin saakka, joskin tämä on harvinaista. Tyypillisesti vaihtosähkölaturit ovat täyssähköautoissa 7,4 kW … 11 kW:n suuruisia.

Esimerkiksi 3,7 kW:n vaihtosähkölaturi ottaa virran latausasemalta yhdestä vaiheesta, eli latausasema vaatii vähintään yhdellä vaiheella 16 A:n syötön. 11 kW:n vaihtosähkölaturilla lataaminen täydellä teholla vaatii latausasemalle kolmella vaiheella 16 A:n syötön.

Joissain autoissa esimerkiksi 7,4 kW:n laturi voi olla vain yksivaiheinen, jolloin täydellä teholla lataaminen vaatisi latausasemalle 32 A:n sähkönsyötön yhteen vaiheeseen.

Laturit ovat kuitenkin niin ”viisaita”, että ne ottavat juuri sen verran virtaa kuin latausasema pystyy kulloinkin antamaan.

Esimerkiksi suko-pistokkeesta ladatessa suositusten mukaan virta on auton mukana tulleissa latauskaapeleissa rajattu yleisimmin 8 A:iin, mikä tarkoittaa latausta 1,8 kW:n teholla. Kiinteitä vaihtovirtalatauspisteitä (3,7 kW … 22 kW) kutsutaan peruslatauspisteiksi ja lataamista näistä keskinopeaksi lataukseksi.

Useita täyssähköautoja, ja joitain ladattavia hybridiautoja, voi ladata myös pikalatauksella. Pikalataustehot lähtevät 22 kW:sta ja tällä hetkellä maksimi on jopa 350 kW. Myös maksimaalinen pikalatausteho on ajoneuvomallikohtainen.

Monessa autossa pikalatausteho rajoittuu tällä hetkellä 50 kW:iin mutta on myös paljon malleja, jotka kykenevät lataamaan suuremmallakin teholla. Kirjoitushetkellä suurimman lataustehon omaava ajoneuvo on Porsche Taycan (270 kW). Monessa muussakin uudessa täyssähköautossa 150 kW:n latausteho alkaa olemaan normaali.

Vastauksen ovat laatineet sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa.

Lisää kyseisen joukon ratkottavaksi päätyneitä sähköautokysymyksiä vastauksineen löydät oheisista linkeistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?