Suomalaisinsinöörit kertovat, mitä sähköauton ajoakulle voi tapahtua, jos kennot ylilatautuvat - Autot - Ilta-Sanomat

Suomalaisinsinöörit kertovat, mitä sähköauton ajoakulle voi tapahtua, jos kennot ylilatautuvat

Palava sähköauto on bensa- ja dieselautoa hankalampi sammutettava.

Sähköauton akut sijaitsevat tyypillisesti auton pohjassa, eli varsin suojaisassa paikassa esimerkiksi tyypillisten kolarien kannalta. Kovassa iskussa akut voivat kuitenkin vioittua ja syttyä jopa palamaan.­

8.5. 10:57

Sähköautoja palaa ja tulee palamaan siinä missä bensiini-, diesel- ja kaasuautojakin.

Palot eivät siis ole kovin yleisiä, mutta eivät täysin mahdottomiakaan tilanteita.

Mutta miten akut käyttäyvät palossa ja mitkä tekijät ovat mukana kun sähköauto syttyy?

Tätä tilannetta valottaa muun muassa seuraava kysymys, johon vastaavat sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, Suomen Autoteknillinen Liitto SATL ry:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan tuntijaa.

Yliladattaessa tai vioittuessa akut kehittävät lämpöä ja painetta; niin sanottu hallittu paineen vapautuminen liekin kera. Kuinka vaarallista se on suljetussa autotallitilassa?

Palo itsessään ei ole sen vaarallisempi kuin polttoainepalokaan. Hankalaksi tilanteen tekee se, ettei palavaa litiumakustoa yleensä pystytä sammuttamaan kesken reaktion, koska suoraan akun sisälle ei saada sammutusvettä.

Toisaalta helpottavana tekijänä on, että akkusuunnittelussa reaktion hallittavuus otetaan huomioon ja akkupaketit varustetaan poistoventtiileillä tai -putkilla, jotka on suunnattu poispäin autosta ja sen herkimmin palavista osista.

Kenties vakavin asia akkupalossa, etenkin suljetussa tilassa, on reaktiossa muodostuva kaasumainen vetyfluoridi, joka on sekä erittäin myrkyllistä että voimakkaasti korrosoivaa. Samaa kaasua vapautuu pieniä määriä myös ilmastoinnin kompressorin kylmäaineen palaessa, joten minkä tahansa auton palaminen tuottaa tätä ja muitakin myrkkykaasuja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?