Mitä eroa on sähköauton ajoakun ”mainoskapasiteetilla” ja ns. todellisilla hyötylukemilla? Lue tämä, jos harkitset sähköautoa - Autot - Ilta-Sanomat

Mitä eroa on sähköauton ajoakun ”mainoskapasiteetilla” ja ns. todellisilla hyötylukemilla? Lue tämä, jos harkitset sähköautoa

Sähköauton hankkiminen ja käyttö helpottuvat, kun sähkötekniikan termit ja perussuureet ovat edes hieman hallussa.

Ajoakun kilowatit eivät ole aivan yksiselitteinen asia. Todellinen kapasiteetti on useimmiten eri mitä esimerkiksi mainonnassa käytetty.

3.5.2020 15:35

Sähköisistä autoista puhuttaessa törmää nopeasti monenlaisiin uusiin termeihin. Eräs niistä on kapasiteetti eli ajoakun kyky varastoida sähköenergiaa.

Puhutaan akun kapasiteetista ja hyötykapasiteetista. Mitä eroa näillä on?

Tähän sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan tuntijaa vastaavat Suomen Autoteknillisen Liiton eli SATL ry:n julkaisemassa uudessa sähköauto-oppaassa seuraavasti:

Akun kapasiteetti on akun kyky varastoida sähköistä latausta ja sen yksikkönä käytetään wattituntia (Wh) tai ampeerituntia (Ah). Ampeeritunti on purkausvirran (A) ja akun purkausajan (h) tulo. Wattitunti (Wh) kertoo tarkasti koko akun sisältämän energiamäärän ja antaa helpoiten vertailtavan tuloksen akkujen koosta eri jännitteillä toimivien sähköajoneuvojen kesken. Wattitunnit voidaan laskea kertomalla akun nimellisjännite sen ampeerituntimäärällä.

Akun täysi kapasiteetti eli nimelliskapasiteetti ei kuitenkaan ole täysin käytettävissä, vaan akun käyttöä valvotaan akun hallintajärjestelmällä. Tämän avulla akkua ei päästetä tyhjenemään täysin, mikä parantaa sen toimintakyvyn säilymistä. Käytössä eli hyödynnettävissä olevaa kapasiteettia kutsutaan hyötykapasiteetiksi. Esimerkiksi akun nimelliskapasiteetti voi olla 45 kWh ja hyötykapasiteetti 41 kWh.

Ilmaisen sähköauto-oppaan voit ladata käyttöösi SATL:n kotisivuilta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?