Kuinka paljon maksaa sähkö- ja hybridiautojen akkujen uusiminen? Alan insinöörit lyövät nyt eurot pöytään - Autot - Ilta-Sanomat

Kuinka paljon maksaa sähkö- ja hybridiautojen akkujen uusiminen? Alan insinöörit lyövät nyt eurot pöytään

Tähän mennessä sähköautojen akkujen on havaittu kestävän hämmästyttävän hyvin, Suomen Autoteknillisen Liiton asiantuntijat toteavat.

Sähköauton käyttökustannusrakenne eroaa perinteisestä polttomoottoriautosta osin jopa huomattavasti.­

30.4. 11:02

Mikä on akkujen hinta jaettuna, (kapasiteetti x latauskertojen määrä) eli akun kustannus/kokonaisenergiamäärä käyttöiän aikana? Entä kuinka paljon maksaa tällä hetkellä akuston uusiminen yleisimpiin täyssähkö- ja lataushybridimalleihin?

Tällaisiin kysymyksiin sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan suomalaista asiantuntijaa vastaavat seuraavasti:

Aivan kuten minkä tahansa auton kestoikä ja kulutus vaihtelee erittäin paljon käytön, kuskin ja auton mukaan, sama koskee sähköautoakin. Usein oletetaan, että polttomoottoriautoilla pääsee ilman isompaa remonttia noin 300 000 km, joten oletetaan vaikkapa se akkujen minimikestoiäksi.

Teoriassa akkujen kapasiteetin on arvioitu kestävän yli 1 800 000 kilometriä tai yli 5 000 latauskertaa. Suomalaisella taksi-Teslalla akku vikaantui 600 000 km kohdalla. Kyse ei ollut kapasiteetin putoamisesta, mutta vaihtoon meni kuitenkin ja takuun piikkiin. Jotkin Teslat ovat toki jo ylittäneet miljoonan mailin rajan ja kapasiteetin lasku on ollut 10 % luokkaa. Akkujen hinnatkin vaihtelevat alle 10 000 eurosta 35 000 euroon.

Akkujen hinnat tulevat varmasti edelleen laskemaan ja todellinen vaihtohinta löytää tasonsa siinä vaiheessa, kun akkutakuut päättyvät ajoneuvojen iän ollessa yli kahdeksan vuotta. Myös ei-merkkikohtaiset korjauspalvelut ovat yleistymässä ja nämä saattavat tulevaisuudessa puolittaa akkukennojen uusinnan hinnan verrattuna varaosahintaan.

Energiaa keskikokoinen täyssähköauto kuluttaa noin 15–25 kWh/100 km, eli voisimme käyttää Suomen kylmissä oloissa vaikkapa keskiarvona tuota 20 kWh/100 km. Minimiarvolla energiankulutukseksi tulee 300 000 km*20 kWh/100 km=60 000 kWh. Akkujen osalta hinnaksi tulisi siis korkeintaan 35 000 €/60 000 kWh=0,58 €/kWh.

Jos kestoksi oletetaan 600 000 km, eli yhtä hyväksi kuin aiemmin mainitulla taksi-Teslalla, kustannus putoaa puoleen eli 0,29 €/kWh. 1 800 000 km kohdalla akun osuus olisi enää 0,10 €/kWh.

Kun kustannuksiin lasketaan sähkönkin hinta mukaan, esim. 0,15 € / kWh, päästään yhteensä 0,25–0,73 €/kWh hintaan. Tämä vuorostaan tarkoittaisi 20 kWh kulutuksella noin 5,4–15 €/100 km. Bensiininä se vastaisi 1,5 euron litrahinnalla noin 3,6–10 litran kulutusta. Vastaavan mallin bensa-autolla koeajokulutus näytti olleen 8–10 litraa/ 100 km.

Akkukulujen lisäksi meidän pitäisi verrata myös muita kuluja, muun muassa huolto- ja korjauskuluja. Ainakin huoltokulut ovat osoittautuneet sähköautoilla hieman edullisemmiksi, koska esimerkiksi öljynvaihtoja ei tarvita ja jarrupalat ja -levyt kuluvat vähemmän. Sähköautolla ajaminen ei siis vaikuttaisi olevan ainakaan kalliimpaa ja hinnat tulevat koko ajan alaspäin.

Vastaavasti yhä monimutkaisemmat polttomoottorit pakokaasujen puhdistusjärjestelmineen tulevat koko ajan kalliimmiksi.

Nykyaikaisessa sähköautossa akku suunnitellaan kestämään koko ajoneuvon käyttöiän, joten erillistä mahdollisen akun vaihdon kustannusta ei liene mielekästä laskea muuten kuin esimerkkimielessä.

Lisää Suomen Autoteknillisen Liiton eli SATL ry:n sähköautoiluun liittyvistä asiantuntijavastauksista voit lukea oheisista linkeistä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?