Peräkärryä saa vetää pian 100 km/h, mutta kaikki vaunut eivät täytä vaatimuksia

Peräkärryä voi vetää pian aiempaa suuremmalla nopeudella, mutta moni vanha vaunu ei täytä nopeusvaatimuksia.

Kuvassa on SPP-merkkisen kumijousiakselin tyyppikilpi josta näkyy, että 750 kg:n kuormalla maksiminopeus on 90 km/h. Vajaalla kuormalla (600 kg) 100 km/h nopeus sallittu.

29.4.2020 10:02

O1-luokan kevytperävaunua eli luokittelumassaltaan maksimissaan 750-kiloista kärryä vedettäessä ajoneuvoyhdistelmän suurin sallittu nopeus kasvaa 1.6.2020 voimaantulevan uuden tieliikennelain myötä kahdeksastakympistä sataan kilometriin tunnissa.

Monissa vanhoissa peräkärryissä akseliston rakenteellinen maksiminopeus on 80 km/h. Vaikka uusi laki sallii kesäkuusta alkaen suuremman nopeuden, sitä ei vanhalla kärryllä pidä ylittää.

– Turvallinen vetonopeus riippuu siis perävaunun kunnosta, kuormauksesta, kiinnityksestä ja painopisteestä. Peräkärryä vetävän on joka tapauksessa erityisen tärkeää havainnoida ja ennakoida muuta liikennettä, sillä kuorman kanssa äkkinäiset liikkeet tai jarrutukset ovat aina vaaratilanteita. Hyvissä ajoin havainnoimalla saa itselleen pelivaraa toimia, Liikenneturvan koulutusohjaaja Ari-Pekka Elovaara muistuttaa.

Liikenneturva muistuttaa tilannenopeuden huomioimisesta.

– On hyvä muistaa, että suurin sallittu nopeus ei läheskään aina ole sama asia kuin turvallinen ajonopeus. Eli kaikissa tilanteissa ei kannata ajaa sitä satasta, vaikka se sallittua olisikin. Turvallinen tilannenopeus ottaa huomioon keliolosuhteiden lisäksi myös esimerkiksi muun liikenteen sekä ajoneuvon ja renkaiden kunnon.

Ennen liikkeelle lähtöä on tarkistettava myös peräkärryn kunto – varsinkin jos kärry on seissyt talven yli käyttämättömänä. Renkaiden ilmanpaineet, ikä ja pyörien laakerit kannattaa myös tarkistaa. Toimivatko kaikki valot? Maadoitus- ja polttimoviat ovat Liikenneturvan mukaan tyypillisiä kärryissä, jotka ovat seisseet talven lumen alla.

Vaihdettu uutisen kuvitus 30.4. Tyyppikilvestä näkyy oleellisia tietoja käyttäjälle.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?