Tehokas, mutta ei silti ihan niin makea kuin voisi kuvitella – IS:n koeajossa BMW:n kolmossarjan töpselimalli eli 330e - Autot - Ilta-Sanomat

Tehokas, mutta ei silti ihan niin makea kuin voisi kuvitella – IS:n koeajossa BMW:n kolmossarjan töpselimalli eli 330e

Bemarin näkemys kolmossarjan töpselihybridistä tasapainottelee arjen ja urheilullisuuden välillä.

BMW:n töpseli-kolmonen eli 330e on ajoakkujen vuoksi parisataa kilogrammaa vastaavaa bensamallia painavampi. Ajokokemus ei sitä myöten ole aivan niin ketterän urheilullinen kuin esimerkiksi 330i:ssä. Lukuisat erilaiset ajomoodit mahdollistavat eräänlaisen luonteenvaihdon arjen ja juhlan välillä, mutta vaativat paljon aktiivisuuta myös auton käyttäjältä.­

27.4. 15:47

Jos BMW 330e:ssä olisi pelkkä 184-hevosvoimainen bensiinimoottori, tottelisi auto käytännössä mallinimeä 320i. Ajoakun ja 113-heppaisen sähkömoottorin lisäämisen jälkeen mallin voimalinja tehostuu kuitenkin sen verran reippaasti, että nimelle 330e alkaa löytyä jo katetta.

Kyseessä on siis BMW:n näkemys töpselihybridistä, joka tarjoaa parhaimmillaan sekä voimaa että voimavaroihin nähden aika pientä kulutustakin.

Ulkoisesti BMW 330e ei juuri eroa vastaavista bensiini- ja dieselmalleista.­

Ajettavuudeltaan ja käytökseltään BMW 330e on lähes täysiverinen tehokas kolmossarjalainen, jolla on ilo taittaa niin pitkää kuin lyhyempääkin matkaa. Sähkömoottori tuo menoon varsin saumattomasti toteutettua lisäsähäkkyyttä, mutta loppujen lopuksi sähkö toimii silti enimmäkseen eräänlaisena energiansäästäjänä.

Sähkön mahdollistamaa lisäsporttisuutta edustaa 330e:n XtraBoost-toiminto, eli enimmillään 10 sekunnin ajan annosteltava 40 hevosvoiman lisäteho, jolloin autosta irtoaa hetkellisesti jopa lähes 300 hevosvoiman teho.

Latausluukku löytyy etulokasuojasta.­

Ihan kolmossarjan makeimmaksi 330e:tä ei kuitenkaan voi voimalinjaltaan tituleerata, vaikka varsinaiset M-mallit jättäisikin pois laskuista. Kolmosen ”perusmallien” moottorihauskuustitteli kuulu nimittäin yhä 330i:lle, jonka saa hybridimallista poiketen tilattua haluttaessa myös nelivetonakin.

Täyteen ladattuna 330e:n 12,4 kWh:n ajoakulla pitäisi valmistajan mukaan päästä jopa 60 kilometriä, mutta totuus pyörii parhaimmillaan 40 km:n tuntumassa. Mikäli sen ei kuitenkaan anna häiritä, voi kolmossarjan lataushybridin hankkimalla nauttia niin pienistä päästöveroista kuin ajoittaisesta polttoainesäästöstäkin.

Nykyaikainen ohjaamo tarjoaa mainion ajoergonomian.­

Muiden vastaavien töpselihybridien tapaan sähkömoottorin suurin ekohyöty irtoaa Bemarissakin kaupunki- ja taajamamatkoilla – olettaen, että auton saa pariksi tunniksi johdon päähän pääsääntöisesti muutamien kymmenien kilometrien välein.

Energianhallintaan liittyvät toiminnot ovat monipuolisia ja viimeistellysti toteutettuja, kuten koko autokin.­

Tällaisella käyttösyklillä 330e:llä on mahdollista päästä helposti kolmen-neljän litran keskikulutukseen.

Hiukan nopeampi eli tehokkaampi laturi tekisi kuitenkin autolle hyvää, sillä tyhjällä ajoakulla 330e:n kulutus nousee äkkiä noin yhdeksän litran kieppeille.

Ajoakkujen vuoksi polttoainetankki sijaitsee tavaratilan alla, mikä haittaa hieman tilan parasta mahdollista laajennettavuutta. Mitään isosti haittaavaa takapaksikyhmyä 330e:ssä ei silti onneksi ole.

Kaikkiaan BMW 330e:stä jää lopulta arkiurheilullisen asiallinen olo. Linjastonsa hauskin se ei kovista paperitason suoritusluvuistaan ja voimalinjan sinänsä monipuolisista säätömahdollisuuksista huolimatta tosiaankaan ole, mutta kaikkeahan ei yleensä voi saada. Ainakaan kerralla.

BMW 330e Business

  • Moottori R4, 1 998 cm3 ja sähkömoottori 215 kW (292 hv) 420 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 5,9 s huippunopeus 230 km/h

  • Kulutus 1,4 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 32 g/km

  • Latausnopeus 2½ tuntia (Type 2, 3,6 kW, 80%)

  • Ajoakku 12 kWh

  • Voimansiirto A8, takaveto

  • Mitat p 4 709 mm, l 1 827 mm, k 1 444 mm, akseliväli 2 851 mm, omamassa 1 815 kg, tavaratila 375 l, tankki 40 l

  • Hinta 53 875 euroa

KIITÄMME:

Hiottua ajettavuutta

Voimalinjaa töpselihybridiksi

MOITIMME:

Yhä hiukan hitaahkoa latausnopeutta asiointilatureilla

Hiukan nipistettyä tavaratilaa muihin kolmossarjan porrasperiin verrattuna

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?