Miksi sähköauton moottoritilaa ei hyödynnetä ajokilometrien lisäämiseen? Huippu­asiantuntijat vastaavat

Suomen autoteknillinen liitto SATL ry on koostanut melkoisen tietopaketin sähköautoihin ja sähköautoiluun liittyen.

Sähköauton ajoakut ovat pohjassa – hyvästä syystä.

22.4.2020 10:36

Sähkötekniikan diplomi-insinööri ja Energiateollisuus ry:n asiantuntija Tuukka Heikkilä, SATL:n puheenjohtaja ja Taitotalon kehitysjohtaja Kari Kaihonen, Metropolian autoelektroniikan lehtori Vesa Linja-aho, sähkö- ja hybridiajotekniikan kouluttaja ja asiantuntija Frans Malmari Diagnolta sekä kolme muuta autotekniikan alan tuntijaa ovat kirjoittaneet yhteensä yli 30-sivuisen oppaan, jossa on runsaasti vastauksia jos jonkinlaiseen sähköautoiluun liittyvään pohdintaan.

Yksi oppaan mielenkiintoisista kysymyksistä/kysymyspareista kuuluu seuraavasti:

Miksi moottorin tilalla olevaa säilytystilaa ei hyödynnetä akulla ajokilometrien lisäämiseen? Miksi katolla ei ole aurinkopaneeleja?

Tähän kaksiosaiseen tiedusteluun alan parhaisiin lukeutuvat suomalaiset asiantuntijat ovat koostaneet seuraavan vastauksen:

Teknisesti moottoritilan täyttö akustolla olisi mahdollista, mutta se kasvattaisi auton painoa ja nostaisi sekä siirtäisi eteenpäin auton massakeskipistettä eli painopistettä. Mitä painavammaksi auton keula ja perä tehdään, sen hitaammin auto reagoi kääntymiseen. Akut kannattaa siis sijoittaa mahdollisimman keskelle ja alas. Kun kerran akut mahtuvat auton pohjaankin, ei ole mitään syytä sijoittaa niitä muualle. Myynnissä olevista sähköhenkilöautoista suurin WLTP-toimintasäde on 610 km (Tesla Model S), joka saavutetaan 100 kWh:n akustolla. Auton kuitenkin ollessa vain 1,44 metriä korkea, voidaan todeta, että pohjaan kyllä mahtuu tarpeeksi akkuja.

Aurinkopaneeleihin liittyy kaksi merkittävää ongelmaa: auringon säteily ja kennon hyötysuhde. Säteilyenergia on parhaimmillaankin kohtisuoraan auringossa reilut 1000 W/m2 ja aurinkopaneelin hyötysuhde parisenkymmentä prosenttia. Vaikka koko henkilöauto verhoiltaisiin aurinkokennoilla, käytettävä ala olisi vain muutama neliömetri – joista vain pieni osa on aurinkoa kohti. Aivan optimiolosuhteissakin puhutaan siis maksimissaan muutaman sadan watin lataustehosta, jolla ei sähköauton akkuja paljoa ladata.

Tämän vuoksi auringosta saatavaa sähköä voidaan käyttää ja on käytetty käytännössä vain esimerkiksi ohjaamon tuulettamiseen raittiilla ulkoilmalla. Jopa ilmastointilaite vaatii hellekeleillä usean kilowatin tehon, eli kyse on vain tuuletuksesta.

Ilmaisen sähköauto-oppaan voit ladata käyttöösi SATL ry:n kotisivuilta.

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?