Henkilöautoilun hinnoittelu pomppasi jälleen esiin – uunituore raportti väläyttää veromuutoksia ja ”poliittisia ohjauskeinoja” - Autot - Ilta-Sanomat

Henkilöautoilun hinnoittelu pomppasi jälleen esiin – uunituore raportti väläyttää veromuutoksia ja ”poliittisia ohjauskeinoja”

Laajalla kommenttikierroksella käynyt Suomen liikennejärjestelmän nykytilaraportti on valmis.

Raportissa mainitaan muun muassa, että ”henkilöliikenteessä erityisesti liikenteen hinnoitteluun ja verotukseen liittyvät poliittiset ohjauskeinot voivat vaikuttaa toteutuvaan kysyntään merkittävästi.”

17.4.2020 13:00

Ensimmäisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman laatiminen on parhaillaan käynnissä. Taustakoosteena kyseistä työtä varten Traficom on julkaissut nyt uuden raportin suomalaisen liikennejärjestelmän nykytilasta.

– Näemme Traficomissa liikennejärjestelmän liikenteen ja viestinnän saumattomana kokonaisuutena. Liikennejärjestelmän nykytilan ymmärtäminen ja toimintaympäristön muutosten analysoiminen antavat meille hyvät lähtökohdat katsoa myös tässä muuttuneessa tilanteessa liikennejärjestelmän tulevaisuuteen ja siihen, minkälaista arjen toimivuutta tahdomme rakentaa, painottaa pääjohtaja Kirsi Karlamaa.

Raportissa liikennejärjestelmän nykytilan tarkastelu lähtee liikkeelle globalisaation ja kaupungistumisen tuomista uusista liikkumis- ja kuljetustarpeista, jotka muokkaavat matkoja ja liikkumista.

Samaan aikaan väestörakenteen muutos muuttaa liikennekäyttäytymisen sekä liikkumisen tottumuksia ja liikennejärjestelmä palveluistuu.

– Nykytilaraportti on erinomainen lähtökohta, jonka pohjalta pystymme rakentamaan systemaattisen seurantamallin liikennejärjestelmän tilasta. Kehitämme myös tiedonkeruu- ja analysointimenetelmiä, jotta meillä on jatkossa vielä laajempi tietopohja kokonaisuudesta ja näkemystä tulevaisuudesta, sanoo verkostojohtaja Asta Tuominen.

Vaikka raportti ei otakaan varsinaisesti kantaa siinä esitettyjen lukuisten ongelmien tarkempaan ratkaisemiseen, todetaan dokumentissa yksityisautoilusta muun muassa seuraavasti:

”Päästöjen väheneminen edellyttää käyttövoimavalintojen lisäksi etenkin henkilöautoliikenteen liikennesuoritteen vähentymistä. Maanteiden henkilöliikenteen arvioidaan kuitenkin kasvavan varsin tasaisesti. Nykyisillä toimenpiteillä päästöt vähenisivät vuoteen 2030 mennessä ainoastaan noin 2 miljoonaa tonnia.”

Ja:

”Henkilöliikenteessä erityisesti liikenteen hinnoitteluun ja verotukseen liittyvät poliittiset ohjauskeinot voivat vaikuttaa toteutuvaan kysyntään merkittävästi. Uusista muutostekijöistä liikenteen palveluistuminen on vasta alkuvaiheessa eikä vielä voida arvioida, millaiset palvelut tulevat olemaan merkittävässä roolissa tulevaisuudessa ja miten nämä palvelut vaikuttavat mm. markkinoiden hintatasoon ja eri kulkutapojen suoritteiden kehitykseen.”

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?