Kaasuautoilla päästellään halvalla – halvat kilometrit maksetaan muualla - Autot - Ilta-Sanomat

Kaasuautoilla päästellään halvalla – halvat kilometrit maksetaan muualla

Skoda Kamiq 1.0 TSI G-Tec on uusimpia kaasuautoja Suomen markkinoilla.

Julkaistu: 12.4. 15:55

Kaasuautoilu on huomattavan edullista, mutta halvoista kilometreistä maksetaan hintaa muualla.

Edullisia ajokilometrejä etsivälle kaasuauto voi tarjota yhden vaihtoehdon vuosittaisten polttoainekulujen hillitsemiseksi. Ilta-Sanomien koeajossa juuri olleen Skoda Kamiq 1.0 TSI G-Tec -kaasuauton pitkän aikavälin keskikulutus oli 4,7 kiloa maakaasua sadalla kilometrillä. Julkaisemme koeajoraportin myöhemmin kevään aikana.

Kun kaasukilo maksaa tällä hetkellä esimerkiksi 1,19 euroa kilo, tulee sadan kilometrin polttoainekustannukseksi noin 5,60 euroa. Kulutusta voi vielä tästäkin hillitä, mikäli ajosuoritteen keskinopeutta tai kuormittavuutta voi alentaa. Joka tapauksessa ajaminen on suhteellisen edullista.

Kuluja syntyy kuitenkin muualla. Autosta pitää nimittäin maksaa käyttövoimaveroa joka vuosi 204 euroa, eli aivan pienin ajomäärin kulutushyötyä ei juurikaan synny, vaan taloudellisuuden terävin kärki taittuu valtion kassaan.

Lisäksi kaasuauton öljynvaihtoväli on puolitettava 15 000 kilometriin, sillä kaasu on polttoaineena moottoriöljylle kuluttavampaa. Tyypillinen, ns. pieni moottoriöljyn- ja suodattimen vaihtohuolto perustarkistuksineen maksaa uudelle kompaktille Skodalle noin 200 - 240 euroa. Jälleen kerran riippuu hyvin paljon siitä, kuinka paljon ajaa vuosittain, missä kohtaa säästöä alkaa kertyä.

Tinkimistä tavaratilassa

Rahallisten seikkojen lisäksi Skoda Kamiqissa kaasuautoilija maksaa kaasun käytöstä myös tavaratilan koossa. Kun Vuoden Autoksi Suomessa 2020 valitussa Kamiqissa on normaalisti auton kokoluokka huomioiden suurehko, peräti 400 litran tavaratila, on se kaasu-Kamiqissa ainoastaan 278-litrainen. Tavaratilan alle sijoitettu kaasusäiliö syö tilavuudesta siis reilun siivun, 30 prosenttia.

Toinen hieman mukavuutta nakertava ominaisuus kaasu-Kamiqissa on pakollinen manuaalivaihteisto. Kuusiportainen manuaali toimii kyllä ihan mainiosti, mutta automaattivaihteisto olisi jo enemmän tätä päivää.

Lisäksi 1,0-litraisesta moottoristakin on kaasutoimisena tarjolla vain yksi, 66:n kilowatin (90 hv) tehoversio, kun samasta moottorista on automaatin parina saatavana 85 kilowatin (116 hv) pirteämpi vaihtoehto.

Miksi taloudellisuuden pitäisi samalla tarkoittaa laimeata suorituskykyä ja joistakin muista hyvistä ominaisuuksista tinkimistä?

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?