IS-koeajossa Opelin riuska pistoke-Grandland X: ajokokemus parani kilometri kilometriltä - syynä ”sähköhyrrät”

Lievä innottomuus on tiessään, kun Opel Grandland X sai sisuksiinsa pari sähkömoottoria.

Salama keulamaskissa ja muutenkin mukavasti voimaa uhkuvan Grandland X PHEV 4x4:n ulkomuoto on sisarmalliaan konservatiivisempi.

Grandland X:n tehokkaimpana versiona esiteltiin pari vuotta sitten kaksilitrainen dieselkone. Se antoi itsestään ensitutustumisen perusteella myönteisen, joskin samalla jotenkin innottoman vaikutelman. Taas yksi isohko katumaasturi lisää!

Tuolloin Opelin pääinsinööri Dietmar Breidert jätti arvailujen varaan sen, tuleeko Grandland X:ään lähitulevaisuudessa sähkömoottorin pariksi bensiini- vai dieselmoottori. Jos diesel oli ollut todellinen vaihtoehto Opelin pohdinnoissa, niin bensiini jyräsi sen, kun Opelin PSA-kauden ensimmäistä hybridiä synnytettiin.

Nelivedon rinnalle saapuu alkukesään mennessä etuvetoinen, miedompi mutta myös edullisempi versio.

Grandland X:n polttomoottori on 1,6-litrainen, 200 hevosvoimaa tuottava bensiinikone. Etuakselille on asennettu 110 hevosvoiman sähkömoottori ja taka-akselille 113-heppainen sähköhyrrä. Näin syntyy 300 hevosvoimaa kehittävä järjestelmän huipputeho ja enimmillään 520 newtonmetrin vääntö.

Mukavien lukemien lisäksi autossa on neljä vetävää pyörää, ja kas kummaa, lievän innottomaksi muistiin merkitty aiempi Grandland X -kokemus unohtuu sähköisen tehon myötä kilometri kilometriltä.

Ohjaamo käytännönläheinen ja ehkä jopa arkinen, mutta kaikki toimii. PSA:n arkisen harmaa nagivaatiokokemus kaipaisi jo päivittämistä.

Yhdellä latauksella 13,2 kWh:n akuston toimintamatkaksi Opel lupaa 59 kilometriä (WLTP). Vakiona mukaan tulee suko-pistorasiaan soveltuva 1,8 kW:n latauskaapeli. Lataaminen ”täyteen tankkiin” käy kahdeksan ampeerin sukolla alle seitsemässä tunnissa.

Kun latausjohdon irrottaa aamulla kotitalon seinästä ja vasemman takapyörän ylle sijoitetusta latausaukosta, liikkeelle on mahdollista lähteä esilämmitetyllä autolla ilmalämpöpumpun ajastustoiminnon ansiosta, mikä on pelkästään fiksua.

Latauksessa voi hyödyntää ajastusmahdollisuutta.

Sukoa jämerämpi laturi on teholtaan 3,7 kW, mutta tehokkaampi 7,4 kW:n laturi pitää ostaa erikseen. Nopeimmillaan lataaminen tyhjästä täyteen onnistuu Opelin mukaan kahdessa tunnissa.

Ohjaamossa ranskalaisomisteisuudesta viestivät vaihdevalitsin ja kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmä. Normaalin D-asennon lisäksi valitsimesta voi napauttaa päälle B-pykälän, joka kerää jarrutusenergiaa tavallista tehokkaammin ja miltei tarjoaa samalla mahdollisuuden olla käyttämättä jarrupoljinta.

Vanhan liiton mittaristo tuntuu jopa rauhoittavalta digivyöryn keskellä.

Helppolukuinen viisarimittaristo muistuttaa vanhoista Opeleista. Verrattuna sisarmalliinsa Peugeot 3008 Hybrid4:ään kojelauta ja keskikonsoli edustavat saksalaisuutta selkeydellään ja hyvällä tavalla vanhanaikaisuudellaan.

Vaikka auton numeeriset teholukemat ovat kovat perheautolle, voima ei välity kuljettajalle yhtä voimakkaana. Ajaminen hybridi-Grandlandilla on pikemmin vaivatonta. Yhtä lailla ilman tuskaa löytyy hyvä ajoasento, mihin suuresti vaikuttavat nahalla verhoillut, AGR-sertifioidut ergonomiaistuimet ja ohjauspyörän riittävä syvyyssäätövara.

Autosta löytyy neljä ajotilaa: täyssähköinen, hybridi, neliveto ja sport. Epätasaisuudet auto ottaa mutisematta vastaan. Mutkissa auto kallistelee yhtä paljon kuin tämän korkuiset autot keskimäärin. Suorilla kurssin korjaamiseen ei paljon ole tarvetta. Opel on myös onnistunut pitämään liiat ajomelut kurissa.

Kuin käärmeenpesä? Auton mukana tulee suko-piuhan lisäksi Mode 2 -yhteensopiva asiointikaapeli nopeampaa latausta varten.

Alkukesällä voi nähdä, miten Opelin tehopakkauksen vetovoima säilyy, kun maahan tulee Grandland X:stä myös 75 hevosvoimaa kesympi etuvetomalli, jonka hinta on nelivetomallia noin 10  000 euroa edullisempi.

KIITÄMME

+ Hyvän ajoasennon mahdollistavia etuistuimia

+ Hiljaista ja ripeää kulkua

MOITIMME

- Sähköistä toimintamatkaa oikeassa elämässä

- Innotonta interiööriä

Opel Grandland X Executive PHEV 300 Turbo A8 AWD

  • Moottori R4, 1 598 cm³, turbo, 147 kW (200 hv)/6 000 r/min, 300 Nm/3 000 r/min

  • Sähkömoottorit 1: 81 kW (110 hv)/2 500 r/min, 320 Nm/500–3 000 r/min, 2: 83 kW (113 hv)/14 000 r/min, 166 Nm/0–4 760 r/min

  • Järjestelmän yhteisteho 222 kW (300 hv), 520 Nm

  • Ajoakuston kapasiteetti 13,2 kWh

  • Latausaika 4,0 h (3,7 kW)

  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,1 s, huippunopeus 235 km/h

  • Kulutus 1,3 l/100 km, bensiini

  • Co2-päästöt 31 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 4 477, l 1 906 , k 1 609 mm, akseliväli 2 675 mm, omamassa n. 1 800 kg, tavaratila 390–1 190 l, tankki 43 l

  • Hinta 49 285 euroa

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?