Viking Linen autokannet ovat nyt täpötäynnä rahtia – ”Työmäärämme on kasvanut huomattavasti” - Autot - Ilta-Sanomat

Viking Linen autokannet ovat nyt täpötäynnä rahtia – ”Työmäärämme on kasvanut huomattavasti”

Suomen tuonnista ja viennistä noin 90 prosenttia kulkee meritse, kertoo Viking Line. Kuvituskuvassa yhtiön Gabriella-laiva.

Julkaistu: 25.3. 9:44

Punavalkovärityksestään tunnetun laivayhtiön koko käytössä oleva kapasiteetti on tällä hetkellä Suomen tuonti- ja vientikuljetusten hyödynnettävissä.

Jotta yhteiskunta voi toimia, laivaliikenteen tulee kulkea kaikissa tilanteissa, mikä korostuu erityisesti kriisiaikana.

Viking Linen tuoreen uutiskirjeen mukaan paine on nyt kova etenkin rahdin asiakaspalvelukeskuksessa, jossa huolehditaan, että rahti liikkuu ja laivat täyttyvät rahtiajoneuvoista.

Käytännössä yhtiön liikenteessä oleva laivakuljetuskapasiteetti eli kolme laivaa ovat nyt kokonaisuudessaan Suomen tuonti- että vientikuljetusten käytössä, sillä matkustajat ovat kaikonneet eli esimerkiksi risteilymatkustajia tai Keski-Eurooppaan suuntaavia autolomailijoita ole.

Yhteensä yhtiöllä on seitsemän alusta, joista neljä siis seisoo.

– Työmäärämme on kasvanut huomattavasti ja autokannet ovat täynnä rahtia. Tällä hetkellä kuljetamme kolmella liikenteessä olevalla aluksellamme yli 300 rahtiyksikköä päivässä, Viking Linen rahtijohtaja Harri Tamminen kertoo kolmen Ruotsin ja Suomen väliä ajavan laivan tilanteesta.

Viking Linen tiedotusjohtajan Johanna Boijer-Svahnströmin aiemmin antaman lausunnon mukaan yhtiön kannattavuus on silti painunut miinukselle. Yhtiö on lomauttamassa henkilökuntaansa.

Tammisen johtamat rahtivaraajat ottavat kuitenkin varauksia vastaan yhä puhelimitse, sähköpostitse ja varausportaalin kautta. Jaksamisessa auttavat osaston yhteishenki ja keskinäinen luottamus sekä huumori ja tutut asiakkaat.

– Olemme kiitollisia rahtiasiakkailtamme saamasta ymmärryksestä tässä erityislaatuisessa tilanteessa. Toivomme sen normalisoituvan niin pian kuin mahdollista, rahtijohtaja Tamminen tiivistää tunnelmat.

Myös Tallink Siljan tilanne on samankaltainen kuin Viking Linella.

– Laivojen operointi on siinä määrin arvokasta, että pelkkä rahdin kuljettaminen ei kata kaikkia kustannuksia mitä siitä syntyy, Tallink Siljan viestintäjohtaja Marika Nöjd sanoi STT:lle viime viikolla.

Klo 10.52: Uutista laajennettu varustamoiden taloudellisen tilanteen osalta.