IS-koeajossa senttikikkailulla autoverottomaksi muutettu viiden hengen Iveco Daily

Matkailuauton verottomuuspykälät voi täyttää myös kuljetuskapasiteettia priorisoiden.

Maahantuojan rakennuttama Iveco Dailyn matkailuversio on varastomallina aina hyvin varusteltu. Vakioherkkuihin kuuluu mm. katolle asennettu lisävalopatteri.

22.3.2020 11:52

Heinäkuussa 2018 muuttuneet matkailuautosäännöt mahdollistavat yhä myös suurten pakettiautojen muuttamisen autoverovapaiksi matkailuautoiksi.

Lain vaatima pakollinen sänky taittuu alas väliseinästä, mutta ei ole kovinkaan helppokäyttöinen. Autoverottomuuspykälien vaatimus ”käytävästä” tarkoittaa puolestaan yhden istuimen puuttumista takapenkkirivistä. Tilalla on taittopöytä, jota laki ei kiellä.

Eräs mahdollisista aihioista on Ivecon hiljattain uudistunut Daily, jonka Suomessa rakennettu autoveroton retkiversio tarjoaa hyvän vaihtoehdon vaikkapa liikkuvan konttorin ja työpajan yhdistämiseen.

Kyseessä on Iveco Finlandin varastomalli, joita myydään maahantuojan mukaan vuodessa kymmenittäin.

Laitteen sisustan on rakentanut suomalainen verhoomo Sorsa, minkä ansiosta asiakastilauksena auton sisusta on mahdollista tilata juuri omaan käyttötarkoitukseen räätälöitynä.

Suomalaisverhoomon työn jälki on pääsääntöisen hyvää, varsinkin ottaen huomioon että kyseessä on kuitenkin hienoimpia henkilöautoja selvästi krouvimpi laite.

Moitittavaa löytyy tältä saralta lähinnä väliseinään piilotetusta, aika halvan ja heppoisen oloisesta sänkymekanismista.

Kuskinpenkin taakse katonrajaan asennettu mikroaaltouuni toimii vain, kun auto on maasähkössä.

Se ei kuitenkaan ole mikään varsinainen ihme, sillä ”sängyn” pääasiallisena tarkoituksena on täyttää vain lain vaatimat autoverottomuuspykälät – eikä niinkään toimia aidosti jokapäiväisenä majoitusalustana.

Hätätilassa sänkylevyllä voi toki nukkuakin, kiitos osin eristetyn ohjaamon ja dieselkäyttöisten lämmittimien.

Polttoainetoiminen lämpöpuhallin pitää jättitavaratilan kuivana.

Yhdistetyn tavara- ja konttoriauton tapauksessa ehkä hölmöintä on silti veropykälien täyttymisen vuoksi vaadittava 1,3 metrin mittainen käytävä(!), mikä tarkoittaa retki-Dailyn tapauksessa sitä, että yksi takarivin istuimista puuttuu.

Tilalla on kaasujousitettu taittopöytä, jota Suomen lakiparagraafit eivät ainakaan vielä kiellä.

Kompromissi on kuitenkin tarjolla olevista paras, sillä vaihtoehtona vaaditun käytäväpykälän täyttämisessä olisi väliseinän siirtäminen, mikä puolestaan pienentäisi tärkeää tavaratilaa selvästi.

Niin, tavaratilaa, jota ajetussa erikoispitkässä koriversiossa todellakin nykymuodossaan riittää, vaikkapa kokonaiselle työpajalle. Ja mikä parasta, eristettynä ja ohjaamon tapaan myös tilapäis- ja kuivatuslämmitettävänä.

Uusi ohjauspyörä on mukavan kokoinen ja pakettiautoksi varsin henkilöautomaisen tuntuinen. Fyysiset nappulat ovat riittävän isokokoisia myös käsineet kädessä käytettäviksi.

Jos auton iso koko on varsinkin tavaratilan osalta selkeä plussa, niin vastapainoakin ominaisuudesta löytyy. Ivecon kanssa sompailtaessa ei jää epäselväksi, että tällaisenaan yli seitsenmetrinen(!) Daily on todellakin parhaimmillaan siellä, missä kääntymis- ja parkkitilaa löytyy mieluummin reilusti kuin niukasti.

Jääkaappi on tätä nykyä pakollinen matkailuautovaruste.

Niin sanotun asuinosan puolesta matkailuautojen autoverovapauspykälät vaativat nykyään myös kylmäsäilytystilan, joka on Sorsan rakentamassa Dailyssa aivan kunnollinen, tarvittaessa työ- tai ruokapöytänäkin toimiva jääkaappi.

Ajossa uusi Daily on ainakin kevyellä kuormalla varsin puhdikas ja muutenkin lajissaan ihan kelpo ajettava.

Kiva mukavuuslisä on kuorma-automaisesti jousitettu kuljettajan istuin. Etujakkarat eivät tosin valitettavasti pyöri kuten nykypäivän ”oikeissa” matkailuautoissa eikä ”asuinosan” muunneltavuus ole muutenkaan verrattavissa puhtaasti matkailukäyttöä varten rakennettuihin tehdastuotteisiin.

Uudistunut mittaristo on muuten selkeä, mutta osa keskinäytön kirjasimista tuntuu vaativan lukulaseja melkein kuljettajalta kuin kuljettajalta.

Ulkoisesti Iveco-pakun tuoreimman vuosimallin erottaa parhaiten kolmiosaisesta etupuskurista sekä led-ajovaloista.

Uudistunutta ohjaamoa hallitsee puolestaan entistä laajemmin säätyvä uusi ratti sekä selkeydeltään hieman paranneltu mittaristo.

Kasvojenkohotuksen myötä tarjolla on myös koko joukko Dailysta aiemmin puuttuneita nykyajan teknoherkkuja kuten vaikkapa automaattisesti etäisyyden edellä ajavaan pitävä tasanopeussäädin.

Auton takaylitys on tällä koripituudella melkoinen, erityisesti B-kortilla ajettavaksi laitteeksi.

Uuden Dailyn plussapuoliin kuuluu myös hintataso, joka on esimerkiksi vastaavaa Mercedes-Benz Sprinteriä selvästi edullisempi.

Iveco Daily 35S21A8 V (Retkeilyauto)

  • Moottori R4, 2998 cm³, 158 kW (210 hv), 470 Nm

  • CO2-päästöt 299 g/km

  • Voimansiirto A8, takaveto

  • Mitat p 7252, l 2010 , k 2665 mm, akseliväli 4100 mm, omamassa 2550 kg

  • Hinta 48 850 euroa ilman retkeilyvarustusta (matkailuautona 69900 euroa).

KIITÄMME

Monipuolisuutta tavaratilaa vaativassa työkäytössä

Perushinnan ja ominaisuuksien suhdetta

MOITIMME

Autoveropykälien pakottamia sisustaoutouksia

Yhä osin tarpeettoman epäselvää mittaristoa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?