Autoalalla toimiva johtaja sättii automainontaa: Viherpesua! - Autot - Ilta-Sanomat

Autoalalla toimiva johtaja sättii automainontaa: Viherpesua!

Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen arvostelee tapaa, jolla autoja markkinoidaan. Viitanen testaa itsekin autoja, ja yrityksensä verkkosivuilla hän antaa mm. kehunsa Hyundai Ioniq PHEV -mallille – ”Hyundai on todellinen vaihtoehto ja tekee minkä lupaa!”

Julkaistu: 19.3. 6:50

Autoalan konsultti- ja hallinnointiyritys Fleet Innovationin tekemän selvityksen ja käytännön testien mukaan autoja markkinoidaan ja myydään viherpesulla ja vääristyneellä tiedolla.

Kuluttajia hämää yrityksen mukaan myös paikoin markkinointiterminologian vaikeus ja ajoittainen harhaanjohtavuus. Fleet Innovation menee arvioissaan jopa niin pitkälle, että se väittää autoalan mainonnan sisällön ja totuuden karanneet kauas toisistaan.

Esimerkkinä Fleet Innovationin toimitusjohtaja Sakari Viitanen nostaa uusien hybridi- ja kaasuautojen markkinointitavan, jossa näiden autojen hankkimista kutsutaan ”ekoteoksi”.

Kymmenien testien perusteella Fleet Innovationissa on todettu, että hybridiauton sähkökantama pitää harvoin paikkaansa – ”se voi jäädä jopa 50 prosentin tasolle mainostetusta.”

Sakari Viitanen

Kaasuautoille on tarjolla myös varsin epäekologista maakaasua, joten kaasuauton ekologisuus riippuu siitä, käyttääkö autoilija biokaasua vai maakaasua. Lisäksi esimerkiksi sähköinfran rakentaminen parkkipaikalle on luonnonvaroja kuluttavaa toimintaa, yhtiö kritisoi.

Viitasen mukaan ekologisuus on myyntivaltti.

– Viherpesu on pesiytynyt autoiluun ja autoalan markkinointiin, Viitanen sanoo.

Fleet Innovationin tekemän kyselyn mukaan vuoden 2020 yritysautoilua ohjaavaksi trendiksi on noussut ekologisuus ja uusi tekniikka.

Muun muassa näin Fleet Innovationin asiakkaat arvioivat tulevia tarpeitaan.

Kysymyksiä esitettiin Fleet Innovationin 6 500 asiakkaalle. Heidän mukaansa auton brändin merkitys on hiipunut, kun jopa 70 prosenttia yritysautoilijoista valitsee ensiksi käyttövoiman ja sitten vasta merkin.

Viitasen mielestä auton hankinnan verotuksesta pitäisi siirtyä käytön verottamiseen, jolloin verotus ja ekologisuus menisivät rinnakkain.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?