Klassikoksi nousseen hyötyauton valmistuksen aloituksesta 70 vuotta – tarjosi täysin uuden tavan matkustaa - Autot - Ilta-Sanomat

Klassikoksi nousseen hyötyauton valmistuksen aloituksesta 70 vuotta – tarjosi täysin uuden tavan matkustaa

Transporter on pitkäikäisin tuotannossa ollut hyötyauto, sillä Volkswagen aloitti sen tuotannon 70 vuotta sitten 8. maaliskuuta 1950.

Transporterin mallitarjonta on ollut melkoinen, ja tarjolla on ollut myös lava-autoja.­

11.3. 13:27

Volkswagen esitteli sittemmin todelliseksi klassikoksi nousseen pakettiautonsa joulukuussa 1949, mutta mallin tuotanto alkoi Saksan Wolfsburgissa kolme kuukautta myöhemmin. Tähän päivään mennessä Volkswagen on valmistanut kuuden mallisukupolven aikana yli 13 miljoonaa Transporteria.

Transporterin menestystarina alkoi vuonna 1950 T1-mallilla.­

Transporter tunnetaan myös nimillä Bulli, Kombi ja Microbus, mutta Suomessa se muistetaan ennen kaikkea Kleinbusina. Alkuvuosien pystynokkaiset junakeulat ovat nykyään täysin romuinakin käsittämättömän hintaisia. Kleinbus on tullut tutuksi niin hippiautona kuin matkailuautona – nykymääritelmän mukaan retkeilyautona.

Kuplan tekniikalla

Transporterin tarina alkoi vuonna 1947 lyijykynäpiirroksesta, kun hollantilainen automaahantuoja Ben Pon luonnosteli tehtaalla näkemänsä lavettiajoneuvon innoittamana takamoottorisen umpipakettiauton. Kaksi vuotta myöhemmin tehtaanjohtaja Heinrich Nordhoff esitteli neljä prototyyppiä: kaksi pakettiautoa, kombi-mallin ja pienen bussin, jonka lempinimeksi tuli Saksassa Bulli.

Suunnittelijat käyttivät ensimmäisissä Transporter-prototyypeissä Volkswagen Kuplan moottoria ja akseleita sekä hyötyautoon sopivaa vahvaa tikapuurunkoa. 1,1-litrainen moottori tuotti tehoa 18 kW käyntinopeudella 3 300 r/min.

Pikkubussiin mahtui kahdeksan henkilöä. Kaksi takimmaista istuinriviä voitiin poistaa helposti, jolloin autoon mahtui jopa 750 kilogrammaa kuormaa.

Vuosina 1948–52 Volkswagen GmbH:n kehitysjohtajana työskennelleen Alfred Haesnerin mukaan tällainen hyötyauto soveltui useille liiketoiminta-aloille, kuten kiirekuljetuksiin, rahteihin, postin kuljettamiseen tai ambulanssiksi.

Kun Transporterin tuotanto alkoi 8. maaliskuuta 1950 Wolfsburgin tehtaan hallissa numero 1, niin päivässä valmistettiin kymmenen autoa.

Suosittu matkailuauto

Transporter oli alusta alkaen kysytty pakettiauto, joka nousi nopeasti myös vientihitiksi. Vuoden 1951 Berliinin autonäyttelyssä takamoottorisesta Transporterista esiteltiin matkailuautoversio, joka tarjosi täysin uuden tavan matkustaa.

Neljän vuoden kuluttua tuotannon käynnistymisestä Transporter-valikoimassa oli jo 30 erilaista vaihtoehtoa. Tähän laajaan mallitarjontaan kuului esimerkiksi vuonna 1952 myyntiin tullut niin sanottu Sambabus, jonka koria ympäröivät monet ikkunat, jotka toivat mukavuutta ja valoisuutta ohjaamoon.

Wolfsburgin tehtaan tuotantokapasiteetin maksimimäärä oli 80 Transporteria päivässä, sillä samalla tehtaalla valmistettiin myös Volkswagen Kuplaa. Kävi selväksi, että Transporter tarvitsi oman tehtaan.

Tehtaan rakennustyöt Hannover-Stöckenissä aloitettiin maaliskuun alussa vuonna 1955. Tehdas rakennettiin vuodessa, ja maaliskuussa 1956 ensimmäinen ”Made in Stöcken” -Transporter rullasi tuotantolinjalta.

Ensi vuonna sähköautona

Transporter T1 oli tuotannossa 1950–67, ja sitä valmistettiin vuodesta 1957 alkaen myös Brasiliassa.

T1:tä seurannut Transporter T2 oli ulkoisesti melko lähellä edeltäjäänsä. Suurimmat muutokset koskivat tuulilasia, joka oli nyt yksiosainen. Ajo-ominaisuudet paranivat taka-akselin tuentaa muuttamalla, ja moottorikin oli aiempaa tehokkaampi.

Volkswagen Transporterin kuusi mallisukupolvea ovat T1 (vas.), T2, T3, T4, T5 ja etualalla oleva nykyinen T6.­

Transporter T2 korvaantui ulkonäöltään selvästi T1- ja T2-malleista poikenneella T3:lla vuonna 1979, mutta T2:n tuotanto jatkui vielä Etelä-Afrikassa ja Etelä-Amerikassa. Viimeinen T2 Kombi valmistettiin Brasiliassa niinkin myöhään kuin vuonna 2013.

Esikuvansa näköisen T2:n tuotanto alkoi 1969, ja Brasiliassa sitä valmistettiin vuoteen 2013 saakka.­

Transporter T3 oli tuotannossa 1979–92. Sen korvannutta etuvetoista Transporter T4:ää valmistettiin 1990–2003 ja T5:tä 2003–15. Nykyisestä T6:sta esiteltiin viime vuonna päivitetty 6.1-versio.

Vuosina 1979–90 valmistettu Transporter T3 oli vielä takavetoinen ja takamoottorinen.­

Hannoverin hyötyautotehdasta aletaan valmistella tulevan kesän jälkeen Volkswagenin täyssähköisten ID. Buzz -pakettiautomallien valmistamista varten.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?