Autoalan pomo työsuhdeautoista: Urbaani legenda kaipaa tarkistusta - Autot - Ilta-Sanomat

Autoalan pomo työsuhdeautoista: Urbaani legenda kaipaa tarkistusta

Työsuhdeautoilijaa ei tueta verotuksella, Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kumoaa vallalla olevan käsityksen.

Autotuojat ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio kirjoittaa, että palkansaajan nauttimaa vapaata autoetua ei voi verrata ilmaiseen lounaaseen.­

9.3.2020 14:01

Verkkouutisten julkaisemassa blogitekstissään Tero Kallio kirjoittaa havaitsemastaan yleisestä harhaluulosta, jonka mukaan vapaa autoetu on työsuhdeautoilijalle niin sanottu ilmainen lounas. Kirjoituksessaan hän haluaa kumota käsityksen ja esittää työsuhdeautojen veroremonttia:

”Työsuhdeautojen veroremontti nopeuttaisi autokannan uudistamista. Vähäpäästöisten työsuhdeautojen verokannuste toisi vaihtoautomarkkinoille nopeimmin edullisia vähäpäästöisiä autoja. Työsuhdeautot ovat tärkeä autokannan uudistaja, koska niiden kierto on noin kolmen vuoden mittainen. Kovakätinen verotus tekee kuitenkin kilometrikorvauksesta työsuhdeautoa houkuttelevamman vaihtoehdon.”

Kallion mukaan urbaani legenda työsuhdeautojen etuisuudesta kaipaa tarkistusta, sillä työsuhdeautot eivät saa merkittävää veroetua, vaan verotusarvon pohjana on käypä arvo.

”Autoetuuden käypä arvo perustuu auton uushankintahintaan ja arvioon käyttökustannuksista, joita Verohallinto päivittää vuosittain kustannuskehityksen perusteella. Etujen raha-arvot määritellään 90 prosentiksi keskimääräisistä käyvistä arvoista, joten veroetuus jää muutamiin kymmeniin euroihin kuussa,” Kallio laskeskelee.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?