Koeajossa ”ministeribemari” – ”takaovesta pääsee sisään ja ulos vain lievästi nöyristellen” - Autot - Ilta-Sanomat

Koeajossa ”ministeribemari” – ”takaovesta pääsee sisään ja ulos vain lievästi nöyristellen”

IS kokeili, ovatko BMW 530e:n takapenkkitilat ministeritasoa.

8.3.2020 15:49

Muutama vuosi sitten uudistunut BMW 5-sarja on varsin vaatimattoman näköinen – ja liiaksi sitä pienemmän 3-sarjan näköinen. Ainakaan ulkoisesta pröystäilystä ministeriautoja ei kannata mollata. Eikä oikeastaan mistään muustakaan. BMW 5-sarja on asiallinen premium-tason henkilökuljetin, jollaisella ajelee moni tavallinenkin palkansaaja.

BMW:n ”suomalainen ministerimalli” ei pröystäile ulkonäöllään. Toimintamatka sähköllä on 46–53 km ja latausnopeus3,6 tuntia (3,7 kW/16 A).

Hiukan coupémaisen sedanin takaovesta pääsee sisään ja ulos vain lievästi nöyristellen. Pituussuuntaista tilaa on reilusti jopa yli 180-senttisen kuljettajan takana. Kengät mahtuvat edessä olevan penkin alle, eikä etuistuimen kova tausta tavoita normaalimittaisen polvia. Yli 180-senttinen istuu takana hiukan polvet pystyssä ja kaipaa enemmän reisitukea.

Pääntila riittää reunapaikoilla hyvin ja pääntuet säätyvät riittävästi. Hiukankin pidempi matkustaja kärsii keskipaikalla pääntilan puutteesta. Keskipaikalle joutuvan matkustusmukavuutta heikentää isohko ”kardaanitunneli” . 5-sarjalaisen takapenkki onkin omimmillaan kahdelle matkustajalle.

Takapenkillä on hyvät tilat kahdelle. Tilaa on riittävästi pituus- ja korkeussuunnassa, ja kengät mahtuvat koosta riippumatta edessä olevan istuimen alle.

Valtiolle hankitut 5-sarjalaiset ovat pistokeladattavia hybridejä, jotka ovat taloudellisemmillaan sellaisessa taajamatyyppisessä ajossa, missä niitä pystytään lataamaan noin 50 kilometrin välein (sähköinen toimintamatka 53 km).

Jotakin 530e xDrive -nelivetoautomaatin todellisesta kulutuksesta kertoo se, että autoliikkeen esittelyautolla ajetuista 2 850 kilometristä 760 kilometriä oli taitettu sähköllä, ja 53 km/h:n keskinopeudella ajetun matkan aikana bensiiniä oli kulunut keskimäärin 6,5 l/100 km.

Pistokehybridin latausluukku on vasemmassa etulokasuojassa. Sopivissa olosuhteissa 530e xDrivellä pystyy ajamaan sähköllä yhtämittaisesti noin 50 kilometriä.

Vaikka autoa oli todennäköisesti ladattu ahkerasti, niin sen keskikulutus oli yli kolme kertaa suurempi kuin ilmoitettu WLTP-kulutus. Näinhän tilanne on käytännössä aina pistokehybridien kohdalla, jos ajot ja lataukset eivät ole edellä kerrotun mukaisia.

BMW 530e xDrive A Charged Edition

  • Moottori R4, 1 998 cm³, 135 kW (184 hv)/5 000–6 500 r/min, 290 Nm/1 350–4 250 r/min, sähkömoottori 83 kW (113 hv)/3 170 r/min, 250 Nm/3 170 r/min, hybridijärjestelmä 185 kW (252 hv), 420 Nm

  • Suorituskyky 0–100 km/h 6,2 s, huippunopeus 235 km/h (sähköllä 140 km/h)

  • Kulutus 1,7 l/100 km, bensiini, 21,6–25,7 kWh/100 km

  • CO2-päästöt 39 g/km

  • Ajoakku 12,0 kWh

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 4 936, l 1 868, k 1 479 mm, akseliväli 2 968 mm, omamassa 1 935 kg, vetomassa 750 kg, tavaratila 410 l, tankki 46 l

  • Hinta 59 224 euroa

Kiitämme

Kahdelle matkustajalle ihanteellista takapenkkiä

Kuljettajan työskentelyolosuhteita

Moitimme

Todellista polttoaineen kulutusta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?