Kyytiä kahdelle – superedullinen kilpailija Smartille ja Renault Twizylle

Citroën Amia markkinoidaan kaiken kansan ajoneuvona, mutta riittääkö se autoksi?

Viime vuoden Geneven autonäyttelyssä ensivilautetun Citroënin Amin tuotantoversio on säilyttänyt konseptimallin rohkeuden.

7.3.2020 15:55

Pariisissa esitelty Citroën Ami lyö pöytään kovan tarjouksen: ranskalaiset voivat ostaa 6 000 eurolla auton omakseen tai vuokrata sen neljän vuoden sopimuksella halvimmillaan hintaan 19,90 euron kuukausihintaan.

Tällä rahalla saa kahden ihmisen kuljettamiseen sopivan, pelkistetyn täyssähköauton. Esimerkiksi kaksipaikkaisesta Smartista joutuu maksamaan yli neljä kertaa enemmän. Lähempi vertailukohta on kuitenkin Amia tuplasti kalliimpi Renault Twizy.

Amin käyttövoimana on lithiumioniakku, jolle luvataan kolmen tunnin latauksella 70 kilometrin toimintamatka.

Mutta riittääkö se autoksi?

Nopeus on rajoitettu 45 kilometriin tunnissa, joten Amin ajamiseen ei tarvitse edes ajokorttia. Nykynuoriso pääsee pikku-Sitikan rattiin Suomessa mopokortin suoritettuaan 15-vuotiaana, Ranskassa jo 14-vuotiaana. Useissa Euroopan maissa kuskin paikalle on asiaa vasta 16-vuotiaana.

Citroënilla uskotaan, että monille Ami on juuri sopiva liikkumisväline. Se on suunniteltu vastaamaan kaupunkilaisten tarpeisiin, sillä 241 senttimetriä pitkälle pikkukaverille lienee helpompi löytää parkkikolo kuin isommalle mörssärille.

 Ihmiset ovat vihaisia, kun heiltä on viety mahdollisuus yksilölliseen liikkumiseen

Myös täyssähköauton päästötön liikkuminen on vastaus päästörajoituksiin, joita on jo tehty suurkaupunkien ilmanlaadun parantamiseksi ja ilmastokriisin hillitsemiseksi.

– Se on itse asiassa tieto, jota meidän pitää jatkossa täsmentää: 70 kilometrin ajomatka yhdellä latauksella sopii itse asiassa yhtä hyvin myös pikkukaupunkeihin ja maaseudulle, Citroënin brändijohtaja Arnaud Belloni sanoo.

– Olen itse kotoisin Cognacin alueelta, ja harva sielläkään ajaa päivässä pidempiä matkoja.

Cognacin ympäristössä useimmat työskentelevät konjakin valmistuksen parissa.

Lippana aukeava sivuikkuna on muistutus ”Rättäristä” eli legendaarisesta Citroën 2CV:stä.

Citroën juhli 2019 sitten satavuotista taivaltaan. Ami kunnioittaa yhtiön legendaarisen 2CV:n eli vuonna 1948 esitellyn ”Rättisitikan” perintöä: sen alkuperäinen tehtävähän oli kuljettaa joustavasti kananmunat ehjinä maaseudun röykkyisillä teillä – ja nyt Belloni vie Amia vaikkapa synnyinseutujensa viinirypäleviljelyksille.

Konkreettinen muistuma 2CV:stä ovat Amin räppänämäiset sivuikkunat.

Onko Amista sitten samanlaiseksi klassikoksi kuin 2CV?

– Emme tiedä, Citroënin toimitusjohtaja Vincent Cobée sanoo.

Amin haaste on siinä, ettei se osu mihinkään olemassa jo olevaan tuoteryhmään tai autosegmenttiin. Citroënillä ei oikein tahdota puhua ”mopoautostakaan”, koska täyssähköisenä se tahdotaan pitää houkuttelevana monenlaisille kuluttajille – ei pelkästään mopoautonuorisolle.

Ami on Citroënin vastaus tämän päivän muuttuneisiin kulutustottumuksiin, kaupungistumisen, kaupungissa liikkumisen sekä ympäristötietoisen liikkumisen haasteisiin.

Toimitusjohtaja Cobée korostaa Amin saavutettavuutta. Ranskassa yhteiskäyttöä varten on perustettu järjestelmä, jota verrataan sähköpotkulaudan vuokraamiseen. Minuuttihinta vuokratessa on 0,26 euroa – ja kuukausihinta omalle autolle siis halvimmillaan siis alle parikymppiä.

– Saman verran maksetaan tv-kanavasta tai puhelinliittymästä, Cobée sanoo.

Saavutettavuudesta huolimatta Cobée ei uhoa mahtavilla myyntiluvuilla.

– Pystymme tuottamaan noin 10 000–20 000 autoa vuodessa, hän sanoo.

Jos kysyntää riittää.

Ami on vain 1,39 metriä leveä.

Vain vuosi sitten esiteltiin Geneven autonäyttelyssä konseptiauto Ami One, joka oli nimenomaan suunniteltu suurkaupunkien yhteiskäyttöautoksi.

Jo silloin keltaliivimielenosoitukset olivat murjoneet Pariisin hienostokortteleita. Mielenosoitukset alkoivat polttoaineveron korotusten protesteina. Keltaliivien mukaan ympäristönsuojelun nimissä suositaan rikkaita ja rajoitetaan köyhempien liikkumista.

– Ihmiset ovat vihaisia, kun heiltä on viety mahdollisuus yksilölliseen liikkumiseen, brändijohtaja Belloni sanoo – keltaliivien vilahtaessa pariisilaisen messuhallin jättinäytöllä osana Amin esittelyä.

Ehkä Ami on vastaus sekä vaatimuksiin uudesta kansanautosta että päästöttömästä liikkumisesta.

Onko Ami klassikko jo syntyessään? –Emme tiedä, vastasi toimitusjohtaja Vincent Cobée rehellisesti. Mahdollista se silti on.

Ranskassa tilauksia Amista aletaan ottaa vastaan maaliskuussa ja ensimmäiset ”ystävät” nähdään liikenteessä kesäkuussa. Lähikuukausina alkaa myynti myös Espanjassa, Italiassa, Belgiassa, Portugalissa ja Saksassa.

Vielä ei tiedetä, milloin Ami saadaan mahdollisesti Suomeen.

Citroën Ami

Moottori sähkömoottori 5,5 kWh (8 hv) Huippunopeus 45 km/h Toimintamatka 70 km (NEDC)Voimansiirto etuveto Mitat p 2 410, l 1 390, k 1 520 Kääntösäde 720 cm Omamassa 485 kg (akun kanssa) 425 kg (ilman akkua) Hinta Ei tiedossa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?