Ministeri IL:lle: Näin bensan ja dieselin hinnannousun voisi kompensoida paikkakunnilla, jossa omalle autolle ei ole vaihtoehtoa - Autot - Ilta-Sanomat

Ministeri IL:lle: Näin bensan ja dieselin hinnannousun voisi kompensoida paikkakunnilla, jossa omalle autolle ei ole vaihtoehtoa

Opetusministeri Li Anderssonin mukaan liikennepolttoaineiden hinnannousu pitää korvata ”pienissä ja syrjäisissä kunnissa”.

Vasemmistoliittoa edustava opetusministeri Li Andersson painottaa Iltalehdelle, että hallituksen on tehtävä konkreettisia päästöleikkauspäätöksiä nopeasti. Käytännössä kyse olisi jo ensi syksyn budjettiriihestä.­

5.3.2020 14:45

Sanna Marinin (sd) hallituksen opetusministeri Li Anderssonia (vas) haastatelleen Iltalehden mukaan Andersson haluaa, että tuloverotusta kevennettäisiin pienissä ja syrjäisissä kunnissa.

Näin kompensoitaisiin Anderssonin mielestä ”menetykset, jotka seuraisivat mahdollisista liikennepolttoaineiden ja lämmitysöljyn veronkorotuksista”.

– Ymmärrän hallituskumppani keskustan kipuilun, jos ilmastopolitiikka aina konkretisoituu kysymyksissä, joissa puhutaan heikennyksestä jollain alueella elävien ihmisten asemaan. Tämä liittyy liikenteeseen ja metsiin, Andersson sanoo IL:ssä.

Iltalehden arviossa alueellisesti verohelpotuksia kohdistettaisiin todennäköisesti Lapin, Kainuun, Savon, Karjalan, Pohjanmaan ja Keski-Suomen taantuvien kuntien asukkaille. Kyseiset alueet ovat tyypillisesti myös paikkakuntia, joissa oman tai muun yksityisauton käytölle ei käytännössä juuri ole vaihtoehtoja.

– Se edellyttää luokittelua siitä, mitkä kunnat ovat syrjäseutua, jolle kevennys kohdennetaan. Jotta pakettiin olisi varaa, siihen pitäisi myös sisältyä ympäristöverotukseen liittyvät korotukset. Käytännössä puhuttaisiin esimerkiksi fossiilisten liikennepolttoaineiden ja lämmitysöljyn verotuksen korottamisesta, ministeri Andersson jatkaa.

Bensan ja dieselin hintojen aluepoliittisen kompensoinnin ohella ministeri Andersson kertoo esittävänsä muun muassa työsuhdeautojen veroedun rajoittamista vain kaasu- ja sähköautoihin. Näin markkinoille saataisiin muutamien vuosien sisään mahdollisesti jopa merkittävä määrä käytettyjä vaihtoehtoisten energiamuotojen ajoneuvoja.

Liikennepolttoaineiden myyntilupien osalta Li Andersson puolestaan katsoo, että parempi järjestelmä olisi yksinkertaisesti fossiilisten polttoaineiden hinnankorotus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?