Valtiovarain­ministeriön kaava: Bensiinin ja dieselin hinta pitäisi nostaa lähes 4,30 euroon litralta, jotta päästöt puolittuisivat - Autot - Ilta-Sanomat

Valtiovarain­ministeriön kaava: Bensiinin ja dieselin hinta pitäisi nostaa lähes 4,30 euroon litralta, jotta päästöt puolittuisivat

Suomen EU:lle ja muulle maailmalle lupaamien massiivisten ilmastopäästövähennysten suurin potentiaali on tieliikenteessä. Valtiovarainministeriön laskukaavan soveltaminen osoittaa vähintäänkin sen, että pelkkää polttoaineen hintaa muuttamalla tehtävät lyhyen aikavälin päästövähennykset edellyttävät huomattavan radikaaleja euromuutoksia.

Julkaistu: 4.3. 11:54

Polttoaineen hinnalla on luonnollisesti vaikutusta kulutukseen ja sitä kautta päästöihin, mutta kuinka paljon? Mielenkiintoisen näkökulman aiheeseen tarjoavat valtiovarainministeriön lainvalmistelussa käyttämät laskelmat.

Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus aikoo päättää liikenteen massiivisista päästöleikkauksista vuoden 2020 syksyllä.

Käytännössä leikkaukset tarkoittavat ennen muuta fossiilisen bensiinin ja dieselin kulutuksen vähentämistä – sekä teknisillä että mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös erilaisilla taloudellisilla keinoilla.

Esimerkiksi polttoaineen hinnalla on varsinkin suuressa mittakaavassa aina oma vaikutuksensa kulutukseen ja sitä myöten myös kulutuksesta riippuviin päästöihin.

Mutta minkälaisia summia ja suuruusluokkia liikennepolttoaineiden kulutuksen raju laskeminen – sanotaanko nyt vaikkapa yksinkertaistettu puolittaminen – oikein tarkoittaisi?

Yhden konkreettisen näkökulman aiheeseen tarjoaa valtiovarainministeriö, joka on virkavastuullaan laskenut myös ensi elokuussa odottavien bensiinin ja dieselin hinnankorotusten vaikutukset Suomen liikennepäästöihin.

Lainvalmistelutekstin joukosta löytyvän laskelman mukaan hallituksen jo päättämä ja elokuussa voimaan astuva 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus vähentää bensiinikäyttöisten henkilöautojen polttoaineen kulutusta lyhyellä aikavälillä kaikkiaan noin 1,2 ja dieselkäyttöisten henkilöautojen noin 1,4 prosenttia.

Luvut kuulostavat pieniltä, ja sitä ne omalla tavallaan ovatkin.

Tarkalleen samalla valtiovarainministeriön käyttämällä hintajoustolla arvioituna polttoaineen hinnan pitäisi nimittäin nousta nykytasostaan peräti 185 prosenttia, jotta kulutus puolittuisi.

Mikäli lähtötasona käyttää yksinkertaistettua 1,50 euron litrahintaa, tarkoittaisi 185 prosentin nousu siis lähes 4,30 e/litra -hintaista polttoainetta.

Reunaehtoina ovat tosin silloin a), että vaikutuksia halutaan heti ja b), että muita päästövähennystoimenpiteitä ei maantieliikenteessä tehdä.

Summa lienee siis monellakin eri tapaa liioiteltu, mutta ei aivan tuulesta temmattu, sillä Marinin hallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 2005 tasoon.

14:44: Lisätty maininta korotuslaskelman reunaehdoista.