Uber lähtee Suomessa hintakilpaan – tyrmää vaatimuksen erivärisistä rekisterikilvistä

Taksiuudistuksen korjaushanke ei saisi Uberin mukaan nostaa kynnystä markkinoille tulolle.

Uber toimii Suomessa vain pääkaupunkiseudulla.

2.3.2020 9:40

Kyytipalvelu Uber pyrkii omalta osaltaan kasvattamaan omaa liiketoimintaansa laskemalla maaliskuun alussa hintojaan kymmenen prosenttia. Arvio on, että kysyntä kasvaa niin, että kyytien määrän kasvu korvaa alennuksen vaikutuksen kuljettajien tuloihin.

Uber toimii Suomessa vain pääkaupunkiseudulla, eikä yhteiskuntasuhteiden johtaja Robert Torvelainen mukaan tällä hetkellä ole suunnitelmia laajentaa toimintaa muualle maassa. Yhtiö aloitti Suomessa vuonna 2014, mutta jäi 2017 vuoden mittaiselle tauolle ennen taksiuudistusta.

Uber toivoo, että kun taksiuudistuksen valuvikoja aletaan korjata, käyttöön ei otettaisi markkinan kasvua ja markkinoille pääsyä jarruttavia muutoksia.

Liikenne- ja viestintäministeriössä valmistellaan parhaillaan arviomuistiota vuoden 2018 taksiuudistukseen korjauksista. Perinteistä taksialaa edustava Taksiliitto kannattaa omassa lausunnossaan verohallinnon ajatusta, että taksin tunnistaminen pitäisi tehdä helpommaksi. Se voitaisiin toteuttaa esimerkiksi takseille asennettavilla erivärisillä rekisterikilvillä.

Torvelainen sanoo, että vaatimus rekisterikilvistä tekisi kuljettajille hankalammaksi ajaa välillä Uber-kyytejä, välillä käyttää autoa omassa ajossa.

– Toivomme, että mahdolliset korjaustoimenpiteet eivät rajaisi kasvumahdollisuuksia ja että kynnys markkinoille tulemiselle säilyisi uudelle kuljettajalle matalana, Torvelainen sanoo STT:lle.

Taksiliitto: Tunnistettavuus tärkeätä

Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen sanoo, että liiton kantana on laillisten autojen parempi tunnistettavuus – esimerkiksi eriväristen kilpien avulla – auttaisi poimimaan epärehelliset toimijat pois markkinoilta. Sekä perinteisellä taksialalla että uusilla palveluilla on Koskisen mukaan intressinä saada epärehelliset toimijat pois markkinoilta, olivat ne sitten täysin pimeitä ja luvattomia, tai veroja ja maksuja kiertäviä laillisia yrittäjiä.

Uber lähtee hintakilpaan

Uberin haasteena on saada suomalaiset käyttämään sovellusta muutenkin kuin ulkomaanmatkoilla, Torvelainen sanoo.

– On ehkä vähän unohtunut, että me olemme Suomessakin yksi vaihtoehto, Torvelainen sanoo.

Ylipäätään tavoite on tehdä taksipalvelujen käyttämisestä arkipäiväisempää.

– Haluamme herätellä, että kun on tullut uusia palveluja ja vaihtoehtoja, niin taksin käyttö voisi olla arkisempi juttu.

 Asiakas, jota kerran huijataan, on pois koko toimialalta. Hän menee sen jälkeen vaikka potkukelkalla, vaikka maassa ei olisi lunta.

Taksiliiton Koskinen pitää suurempana ongelmana taksipalvelujen luotettavuutta. Tavallinen kuluttaja joutuu vapaan hinnoittelun oloissa olemaan tarkkana, ettei vastaan tulee kyytiä, joka karhuaa Katajanokan laivaterminaalin ja Helsingin rautatieaseman välisestä kyydistä 65 euroa, Koskinen kuvaa.

– Asiakas, jota kerran huijataan, on pois koko toimialalta. Hän menee sen jälkeen vaikka potkukelkalla, vaikka maassa ei olisi lunta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?