Traficomin data väittää – osa kansalaisista valmis maksamaan bensiinistä ja dieselistä jopa lähes 8 euroa litralta - Autot - Ilta-Sanomat

Traficomin data väittää – osa kansalaisista valmis maksamaan bensiinistä ja dieselistä jopa lähes 8 euroa litralta

Kuinka paljon bensiini- tai diesellitran pitäisi maksaa, jotta suomalaisten autoillaan tahkoama vuosittainen ajosuorite ja sen tuottamat päästöt kääntyisivät laskuun?

Jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän, yksityisautoilu alkaisi keskimäärin vähentyä, toteaa tuorein Traficomin lukuisista aihetta käsittelevistä tutkimuksista. Kaikkien autoilua sekään ei silti tutkimuksen mukaan vähentäisi, totaaliloppumisesta puhumattakaan.­

28.2.2020 13:32

Tätä kysymystä joudutaan pohtimaan vielä moneen otteeseen, mistä pitää huolen erityisesti pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen sitoutuminen huomattaviin, käytännössä pitkälti Suomen maantieliikenteeseen kohdistuviin päästövähennyksiin.

Julkisuudessa näkyneessä hintakeskustelussa eniten on esiintynyt 2,26 euron kipuraja, joka siis perustuu Traficomin tuoreimman kyselyn hintakeskiarvoon.

Osalle jo nykyhinta on liikaa

IS:n hiljattain saaman tutkimusgraafin mukaan keskiarvon taustalta löytyy silti paljon moninaisempi hintamaisema, jota ei poliitikkojen Twitter-tileillä tai asiaa sivuavissa kolumneissa ole juuri näkynyt.

Äärimmillään suomalaiset vastaavat nimittäin kipuhintakysymykseen: ”Kahdeksan euroa”.

Hajonta on kuitenkin suurta, sillä vastaajien kipuraja polttoaineen hinnalle vaihtelee kahdeksasta eurosta aina 50 senttiin litralta.

Tätä taulukkoa ei julkaistu IS:n aiemmin uutisoiman Traficomin ”Tutkimus ympäristöystävällisestä autoilusta” -dokumentin yhteydessä. Graafin mukaan osa suomalaisista olisi valmis maksamaan polttoaineesta jopa 8 euroa litralta. Toisaalta osalla kansa hintakipuraja vaikuttaisi ylitetyn jo kauan sitten.­

Asiaa kuvaavaa Traficomin tutkimustulosgraafia tarkastellessa voi huomata, että osa vastaajista vähentäisi autoiluaan pienestäkin hinnankorotuksesta, mutta osalla suurikaan muutos nykytilanteeseen ei saisi aikaan autoilun vähenemistä.

Vaikuttaa siis siltä, että osa kansasta on jo vähentänyt autoiluaan nimenomaan polttoaineen hintatason vuoksi.

Alle euron litra ja autoilua alettaisiin lisätä

Kyselytulos antaa viitteitä myös litrahinnan ajosuoritepohjaisesta alarajasta, sillä autoilun määrää kasvattava eli muun muassa niin sanottua huviajelua lisäävä litrahinta on kyselyn mukaan 0,99 euroa litralta.

Tutkimuksellisesti kyse on siis viranomaisen tilaamasta kyselystä, johon osallistuneilta kysyttiin erilaisia autoiluun liittyviä kustannuksia. Arvioita pyydettiin autoilun nykyisistä todellisista, autoilijan kannalta sopivista sekä sellaisista maksimikustannuksista, jotka oltaisiin vielä (juuri ja juuri) valmiita hyväksymään.

Tutkimuksen kohderyhmän muodostivat mannersuomalaiset 18–65 -vuotiaat autoilevat henkilöt. Useammassa kuin yhdeksässä vastaajataloudessa kymmenestä oli käytössä oma auto.

Vastaajajoukon keskimääräinen liikennepolttoaineisiin käyttämä summa kuukaudessa oli 167 euroa.

Tätä taulukkoa ei julkaistu IS:n aiemmin uutisoiman Traficomin ”Tutkimus ympäristöystävällisestä autoilusta” -dokumentin yhteydessä. Graafin mukaan osa suomalaisista olisi valmis maksamaan polttoaineesta jopa 8 euroa litralta. Toisaalta osalla kansa hintakipuraja vaikuttaisi ylitetyn jo kauan sitten.­

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?