Volvon kaksikerroksinen pitkän matkan auto tehdään Suomessa - Autot - Ilta-Sanomat

Volvon kaksikerroksinen pitkän matkan auto tehdään Suomessa

Volvo 9700 DD on pohjoismaisille markkinoille suunniteltu Double Decker -bussi. Suomessa tehtävän kaksikerroksisen bussin korkeus on 4,25 metriä, joten se ei ilmeisesti mahdu Helsingin kaukoliikenneterminaaliin.

Julkaistu: 1.3. 12:03

Volvon linja-autopuolen uusi aluevaltaus on Carrus Deltan Liedossa tekemä täysin kaksikerroksinen kaukoliikenne- ja turistiauto.

Volvon linja-autopuoli on nostanut hupun uuden aluevaltauksensa päältä. Kyseessä on ruotsalaisvalmistajan turisti- ja kaukoliikenneautojen valikoimaa täydentävä kaksikerroksinen Volvo 9700 DD.

Pohjoismaisille markkinoille suunnattava uutuus tulee markkinoille pari vuotta sen jälkeen, kun Volvo Buses esitteli 9900- ja 9700-kaukoliikennemallinsa.

– 9700 DD:n avulla pystymme nyt tarjoamaan asiakkaillemme kattavan valikoiman premium-tason turisti- ja kaukoliikennebusseja. Express-bussisektori kasvaa nopeasti Pohjoismaissa, ja moni toimija on odottanut 9700 DD:tä, joka kasvattaa kapasiteettia ja tuottavuutta, kertoi myyntijohtaja Niklas Orre uutuuden julkistustilaisuudessa.

Monipuolisesti räätälöitävä

Uuden Volvo 9700 DD:n enimmäismatkustajamäärä on 96 matkustajaa, ja auton luvataan tarjoavan matkustusmukavuutta niin lyhyillä kuin pitkilläkin matkoilla. Tätä edistävät ergonomiset istuimet ja ilmastojärjestelmä, jossa on erikseen alue matkustajille ja kuljettajalle. Tarjolla tulee kattava valikoima erilaisia äänentoisto-, multimedia- ja matkustajatietojärjestelmiä.

Liikenneturvallisuuden parantamiseksi 9700 DD:ssä on monia aktiivisia turvajärjestelmiä.

Monipuolisesti räätälöitävissä olevan uuden Volvo 9700 DD:n pituusskaala on 13,0–14,8 metriä ja korkeus 4,25 metriä.

Suomessa Volvo lähtee kilpailemaan ”punaisten bussien markkinoille”, joita hallitsevat tällä hetkellä belgialaisen Van Hoolin kaksikerrosbussit.

9700 DD:n julkistamisen yhteydessä ei tuotu esiin sitä, että kyseessä on Volvon yhdessä lietolaisen Carrus Delta Oy:n kanssa kehittämä tuote. Carrus Delta on Volvo Buses -yhtiön sopimusvalmistaja, joka tekee vuosittain toistasataa linja-autoa. 9700 DD:n alustat tehdään Volvon bussitehtaalla Ruotsin Boråsissa ja korirakenteet Liedossa.

9700 DD on ensimmäinen Suomessa tehtävä täysin kaksikerroksinen bussi. Takavuosina Liedossa tehtiin sekä Scanian että Volvon alustalle busseja, joissa pääosa istumapaikoista oli yläkerrassa, mutta myös alhaalla oli matkustajapaikkoja.

Carrus Deltan tarina alkoi vuonna 1935, kun joukko liikennöitsijöitä aloitti yhdessä korirakennuksen osaajan kanssa linja-autokorituotannon. Helmikuussa 1936 rekisteröidyn Autokori osakeyhtiön nimi on vaihtunut vuosien varrella: Delta Plan Oy:tä seurasi Carrus-konsernin Liedon tehdas ja sittemmin Volvo Bus Finland Oy:n Liedon tehtaana.

Vuonna 2008 yhtiön toiminta siirtyi takaisin suomalaisomistukseen. Yhtiön nimeksi tuli Carrus Delta Oy. Nykyään Carrus Delta Oy on Pohjoismaiden johtava linjaliikenne- ja turistibussien korivalmistaja, joka toimii yhteistyössä Volvo Bussar Ab:n kanssa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?