Hyundai kehitti ennakoivan automaattivaihteiston, joka vähentää polttoaineenkulutusta ja tekee ajosta tasaisempaa - Autot - Ilta-Sanomat

Yhä useampi valitsee automaatin: Mullistava uutuus osaa ennakoida tienmuodot ja jopa hidastetöyssyt

Uudentyyppinen automaattivaihteisto osaa ennakoida tulevia vaihteenvaihtotapahtumia.

Julkaistu: 26.2. 15:48

Hyundai kehitti ennakoivan automaattivaihteiston, joka vähentää polttoaineenkulutusta ja tekee ajosta tasaisempaa.

Yhä useampi uuden auton ostaja valitsee autoonsa automaattivaihteiston, eikä moneen malliin enää manuaalivaihteistoa ole edes saatavana. Automaattivaihteistot ovat kehittyneet vuosien ja vuosikymmenten aikana alati etevämmiksi.

Nyt Hyundai kertoo kehittäneensä maailman ensimmäisen ennakoivaan tieto- ja viestintäteknologiaan pohjautuvan vaihteistojärjestelmän (ICT Connected Shift). Järjestelmä mahdollistaa automaattivaihteiston reaaliaikaisen optimoinnin, muun muassa lähestyttävien tienmuotojen sekä edellä ajavan liikenteen mukaan.

Mukana patenttirypäs

Uutta tekniikkaa suunnitellaan käytettävän tulevissa automalleissa, ja siihen liittyy nelisenkymmentä merkittävää patenttia, korealaisyhtiö kertoo tiedotteessaan.

Uusi järjestelmä käyttää automaattivaihteiston ohjausyksikön älykästä ohjelmistoa, joka kerää ja tulkitsee reaaliaikaisia ajotietoja esimerkiksi kolmiulotteisesta navigointijärjestelmän kartasta, auton ajoavustinjärjestelmän tuulilasikamerasta sekä älykkään vakionopeudensäätimen tutkasta.

Tärkeässä roolissa olevan 3D-navigoinnin data pitää sisällään tiedot muun muassa korkeuseroista, teiden kaltevuuksista, mutkien jyrkkyyksistä sekä ajantasaisesta liikennetilanteesta. Auton tutkaa puolestaan käytetään tunnistamaan muiden tielläliikkujien etäisyyttä ja nopeutta, tuulilasikameraa lukemaan kaistamerkintöjä.

Ennakoimalla sulavasti

Näiden tietojen pohjalta automaattivaihteiston ohjausyksikkö osaa ennakoida tulevia vaihteenvaihtotapahtumia reaaliajassa ja optimoida vaihteiston toimintaa mahdollisimman sulavaksi. Esimerkiksi jos auto tietää edessä olevan pitkä loiva alamäki, järjestelmä osaa kytkeä vaihteen väliaikaisesti vapaalle polttoaineenkulutuksen minimoimiseksi.

Toinen yleinen esimerkki on moottoritielle kiihdytys. Hyundain kehittämä järjestelmä tunnistaa tulevaisuudessa auton olevan moottoritierampilla, jolloin vaihteisto muutetaan automaattisesti urheilulliseen ajotilaan. Moottoritielle liittymisen jälkeen auto palauttaa vaihteiston asetuksen automaattisesti normaaliksi.

Tähänkin auto osaa pian varautua.

Hyundain järjestelmä vähensi vaihteenvaihtoja mutkaisilla tieosuuksilla noin 43 prosenttia tavanomaiseen automaattivaihteistoon verrattuna. Myös jarruttelun tarve laski noin 11 prosenttia vähentäen samalla jarrujen kulumista sekä kuljettajan väsymistä. Lisäksi järjestelmä osaa hyödyntää moottorijarrutusta esimerkiksi hidastetöyssyjä lähestyttäessä kuljettajan nostaessa jalan kaasupolkimelta.