Mazda3 2.0 M-Hybrid on poikkeava kevythybridi - Autot - Ilta-Sanomat

Ei nyt ihan vallankumoksellinen, mutta valtavirrasta poikkeava kuitenkin - Koeajossa Mazda3 kevythybridi

Mazda3 sijoittui kolmanneksi Vuoden Auto Suomessa 2020 -äänestyksessä.

Julkaistu: 25.2. 6:41

Koeajo: Mazda kulkee omia polkujaan kehittämällä polttomoottoriaan.

Alla on porrasperäinen Mazda 3 ja konepellin alla ihmemoottoriksi tituleerattu Skyactiv-X. Haistattaako se pitkät polttomoottorin kuolemaa julistaville vai ollaanko nyt japanilaistehtaan mainososaston vietävissä?

Mazda ei ole lähtenyt sähköistymiseen läheskään samalla tarmolla kuin muut automerkit. Sen sijaan se on pyrkinyt kehittämään polttomoottoria, jossa yhdistyvät bensiini- ja dieselkoneiden parhaat puolet ilman turboahdinta.

Edeltänyt Skyactiv-G osoittautui sekä käsivaihteiston että automaatin kanssa saamiensa kehujen arvoiseksi.

Tuoreen Skyactiv-X:n ”vallankumouksellisuus” perustuu siihen, että bensiinimoottorin sylinteriin suihkutetaan tavallista laihempaa ilman ja polttoaineen seosta (dieselmoottorista tuttu puristussytytys), minkä myötä polttoaineen kulutuslukemat jäävät alhaisemmiksi kuin edellisen sukupolven Skyactiv-G:ssä.

Lisäksi autossa on jo aiemmin Skyactiv-G:henkin kytketty kevythybridijärjestelmä, jossa pieni sähkömoottori avustaa polttomoottoria.

Käynnistys tuntuu ja kuulostaa ihan tavanomaiselta. Liikkeelle lähdettäessä huomio kiinnittyy mittariston vaihdeopastimen vaativuuteen; se komentaa jatkuvasti kuljettajaa vatkaamaan vaihteenvalitsinta isommalle pykälälle, vaikka kuski ei mielestään ajaisi ollenkaan epätaloudellisesti.

Mittaristo on klassisen selkeäpiirteinen.

Taloudellisuus on tämän auton teema, sillä äkäisiin kiihdytyksiin se tahtoo hiukan vastentahtoisesti. Olisi kuitenkin liioiteltua väittää, että kiihtyvyyden ja vääntökyvykkyyden yhdistelmä tökkisi liiaksi arkisessa kiiruhtamisessa.

Kun ohjaamon laatutaso on hintaluokassaan korkea, sisälle kantautuu melua vain vähäisesti ja ohjaus on miellyttävän tarkka, ei eroa muihin tuoreisiin Mazda3-versioihin huomaa oikein kuin perän muotoilusta ja tavaratilasta. Sedan jää tässä mallisarjassa myynnissä viistoperälle ja ehkä arvioitsijan mausta riippuen myös muotoilussa. Tavaratilan litroissa sedan vie voiton lukemin 450–358.

Takaistuimen selkänojien alas laskeminen käy helposti tavaratilasta löytyvän painikkeen avulla. Litroja on 450.

Pääkaupunkiseudulla tapahtuneessa koeajossa ei erityisesti pyritty pihistelemään polttoainetta. Lopputulemaksi kirjattiin 6,0 litraa sadalla kilometrillä. Tulos on kaupunkiajossa hyvä kaksilitraiselta koneelta, mutta ei nyt ihan vallankumouksellinen.

KIITÄMME

+ Nautittavaa ajettavuutta

+ Ohjaamon viimeistelyä

MOITIMME

- Moottorin lievää laimeutta

- Odotusarvoa korkeampaa polttoaineen kulutusta

Levollisessa ohjaamossa kaikki on kohdillaan.

  • Moottori R4, 1 998 cm³, 132 kW (180 hv)/6 000 r/min, 224 Nm/3 000 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 8,2 s, huippunopeus 216 km/h

  • Kulutus 5,4 l/100 km 95E

  • CO2-päästöt 122 g/km

  • Voimansiirto M6, etuveto

  • Mitat p 4 660, l 1 795, k 1 440 mm, akseliväli 2 725 mm, tavaratila 450–1 138 l, tankki 51 l

  • Hinta 29 990 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?