Näin autoilun ajatellaan vähenevän Helsingissä – ”sen jälkeen pysäköintimaksujen korotusta jatketaan” - Autot - Ilta-Sanomat

Näin autoilun ajatellaan vähenevän Helsingissä – ”sen jälkeen pysäköintimaksujen korotusta jatketaan”

Pysäköintipaikat eivät liene Helsingissä ainakaan lisääntymään ja halpenevaan päin. Kuvassa Kisahallin parkkipaikka, jonka tilalle on suunniteltu muun muassa urheilupuistoa.

Julkaistu: 20.2. 11:15

Helsingin kaupunki on listannut 147 ilmastotekoa, joihin kaupunki on sitoutunut. Pysäköintipolitiikan ohella luettelosta löytyy myös ”ajoneuvoliikenteen hinnoittelujärjestelmä”.

”Pysäköintipaikkojen määrä kantakaupungissa on tärkeä henkilöautoliikenteen edellytys. Se parantaa palvelutasoa, mutta toisaalta myös lisää henkilöauton houkuttelevuutta liikkumismuotona. Siksi pysäköintipaikkojen määrää on tärkeää ohjata ja mitata.”

Tarkalleen näin todetaan nyt Helsingin kaupungin Ilmastovahti -dokumenteissa, joiden tarkoituksena on seurata pääkaupungin kunnianhimoisen ilmasto-ohjelman edistymistä.

Kirjaus ei siis suoraan ota kantaa siihen aiotaanko pysäköintipaikkojen määrää ilmastosyistä vähentää, lisätä vai pyrkiä pitämään ennallaan. Se sanamuodoista on kuitenkin luettavissa, ettei kaupunki ainakaan halua lisätä henkilöautoilun houkuttelevuutta alueellaan.

Ilmastovahti-palvelusta on myös luettavissa, että taktinen mittari ”Pysäköintipaikkojen määrä kantakaupungissa” vaikuttaa kaupungin mukaan suoraan mittariin ”Polttomoottorihenkilöautoilla ajetut kilometrit”.

Eli logiikkaa ei voi olla tulkitsematta muotoon: vähemmän pysäköintipaikkoja, vähemmän autoilua.

Kuinka oleellinen asia pysäköintipaikkojen lukumäärä kantakaupungissa sitten pääkaupungin ilmastotalkookokonaisuudessa lopulta on? Vaikuttaa siltä, että vähintäänkin ilmeisen oleellinen, sillä:

”On tärkeää, että kaikki toimenpiteet toteutetaan, jotta tavoitteeseen päästään”, sivusto summaa Helsingin näkökannan.

Käytännössä parkkipaikkojen vähentämiseen ja hintojen nostamiseen vaikuttaa eniten Helsingin voimassa oleva pysäköintipolitiikka, jonka uudistamista valmistellaan jo kovaa vauhtia.

Kuluttajalle luvassa on ainakin kalliimpaa pysäköintiä, sillä Helsingin Ilmastovahti-dokumenttien mukaan ”nykyistä pysäköintipolitiikkaa jatketaan vuoteen 2021 ja sen jälkeen pysäköintimaksujen korotusta jatketaan CO2-päästöjen vähentämiseksi”.