Autoliiton laskelma: Näin paljon dieselautolla ajavan kulut nousisivat – vai nousisivatko? - Autot - Ilta-Sanomat

Autoliiton laskelma: Näin paljon dieselautolla ajavan kulut nousisivat – vai nousisivatko?

Paljon dieselautolla ajava joutuisi maksumieheksi, jos dieselin verotuki poistuisi ja käyttövoimaverosta luovuttaisiin. Dieselin pumppuhinta nousisi yli 32 senttiä.

Paljon dieselautolla ajava joutuisi maksumieheksi, jos dieselin verotuki poistuisi ja käyttövoimaverosta luovuttaisiin. Dieselin pumppuhinta nousisi yli 32 senttiä.

Julkaistu: 14.2. 6:55

Autoliitto laati esimerkkilaskelman, mikä olisi kustannusvaikutus, jos suomalaiset dieselautoilijat vapautettaisiin käyttövoimaverosta, mutta samanaikaisesti dieselpolttoaineelta poistettaisiin sen nykyinen verotuki.

Autoliitto käytti laskelmassaan esimerkkiautona Škoda Octavia 2.0 TDI:tä. Sellaisella ajavan vuotuinen käyttövoimavero on malliversiosta riippuen 380–420 euroa. Laskelmassa oletuskulutuksena oli kuusi litraa sataa kilometriä kohti.

Jos autolla ajetaan 10 000 kilometriä vuodessa, dieselin nykyistä kalliimman litrahinnan vuoksi autoilijalle koituisi lisää maksettavaa noin 193 euroa vuodessa. Näin ollen Octavia-kuski voittaisi muutoksessa: nykyiseen käyttövoimaveron suuruuteen verrattuna hänelle kertyisi vuodessa noin 200 euroa pienemmät kustannukset, Autoliitto laski.

Jos vuotuinen ajomäärä olisi 20 000 kilometriä, dieseliin kuluisi 386 euroa, eli suunnilleen nykyisen käyttövoimaveron verran.

Jos vuotuinen ajomäärä kasvaa 30 000 kilometriin, nykyistä kalliimmasta dieselistä syntyy 579 euroa nykyistä enemmän tankkauskuluja vuodessa. Näin kokonaiskuluja syntyisi noin 200 euroa nykyistä enemmän.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen kommentoi mahdollista muutosta näin:

– Paljon ajavia rokotetaan, niin se menisi.

Pellervon taloustutkimus PTT ja Merit Economics tutkivat, millaisia olisivat dieselin verotuen poistamisen pitkäaikaisvaikutukset ympäristölle, kilpailukyvylle ja alueelliselle kehitykselle. Dieselin verotuen poisto pienentäisi dieselin kulutusta ja laskisi päästöjä, raportissa tiivistetään vaikutuksia. Tutkimusraportin mukaan polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta pitäisi luopua.

Tuoreimmat osastosta