Pyörätiet ja jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaiseksi – tämä tulee kunnille kalliiksi - Autot - Ilta-Sanomat

Pyörätiet ja jalkakäytävät muuttuvat yksisuuntaiseksi – tämä tulee kunnille kalliiksi

Jos jalkakäytävän tai pyörätien merkkiä ei varusteta kaksisuuntaisuudesta kertovalla lisäkilvellä, niin kyseinen väylä on 1. kesäkuuta alkaen yksisuuntainen.

Jos jalkakäytävän tai pyörätien merkkiä ei varusteta kaksisuuntaisuudesta kertovalla lisäkilvellä, niin kyseinen väylä on 1. kesäkuuta alkaen yksisuuntainen.

Julkaistu: 13.2. 14:08

Jos kunnat ja kaupungit eivät satsaa suuria summia lisäkilpiin, niin kaikki jalkakäytävät ja pyörätiet ovat kesäkuusta alkaen yksisuuntaisia.

Kesäkuun ensimmäisenä päivänä voimaan tuleva uusi tieliikennelaki tuo uusia liikennemerkkejä ja muuttaa sekä nykyisten merkkien sisältöä että merkkejä sukupuolineutraaleiksi.

Erikoinen liikennemerkin sisältömuutos koskee tuttuja sinipohjaisia jalkakäytävä- ja pyörätiemerkkejä sekä niiden yhdistelmiä ”yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä” sekä ”pyörätie ja jalkakäytävä rinnakkain”.

Sen lisäksi, että jalankulkijoiden profiilit sisältävät merkit muuttuvat pallopääprofiileiksi, niin heti voimaan tuleva muutos koskee kyseisten merkkien sisältöä. Jatkossa merkillä osoitetaan jalkakäytävä, pyörätie tai niiden yhdistelmä, jota jalankulkijan, pyöräilijän tai jalankulkijan ja pyöräilijän on käytettävä kulkiessaan asianomaiseen suuntaan.

Suomeksi tämä tarkoittaa sitä, että kyseiset kevyen liikenteen väylät ovat kesäkuun alusta alkaen yksisuuntaisia! Jalkakäytävän merkin kohdalla ei kerrota mitään sen muuttamisesta kaksisuuntaiseksi, mutta muiden merkkien kohdalla kerrotaan, että kaksisuuntaisuus edellyttää merkin varustamista sen sallivalla lisäkilvellä.

Koska valtaosa kyseisistä kevyen liikenteen väylistä on tarkoitettu kaksisuuntaiselle liikenteelle, niin liikennemerkeistä vastaavat olisivat säästäneet miljoonia, jos lisäkilpi olisi tarvittu silloin, kun väylä on tarkoitettu yksisuuntaiseksi.

Koska lähes kaikki kyseiset liikennemerkit pitää nyt varustaa lisäkilvellä, niin merkeistä vastaavat tahot joutuvat laskeskelemaan, tuleeko halvemmaksi uusia samalla myös kaikki isomman ja pienemmän henkilön sisältävät merkit.

Siirtymäaikaa on tosin kymmenen vuotta, mutta jossakin vaiheessa tulee eteen tilanne, että ely-keskukset, kaupungit ja kunnat joutuvat vaihtamaan myös ehjiä merkkejä, eli romuksi menee muitakin kuin luonnollisesti vaihtoikään tulleita, rikkoutuneita ja haalistuneita merkkejä. Jokaisen uusittavan merkin kohdalla hintaa kertyy vaihtotyöt huomioiden keskimäärin sata euroa, tehdään se sitten nyt tai tulevaisuudessa.

Tuoreimmat osastosta