Tässä ovat hallituksen dieselpaperin vaihtoehdot – litrahinta nousisi kaikissa lähelle kahta euroa - Autot - Ilta-Sanomat

Tässä ovat hallituksen dieselpaperin vaihtoehdot – litrahinta nousisi kaikissa lähelle kahta euroa

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä per litra.

Julkaistu: 12.2. 12:12, Päivitetty 12.2. 17:59

Dieselin verotuen poistoa ehdottava raportti julkistettiin eilen. Kaikissa dokumentin esittämissä vaihtoehdoissa diesellitraan sisältyvää veroa nostettaisiin lähes 26 senttiä litralta.

Pellervon taloustutkimuksen (PTT) sekä Merit Economicsin toteuttamassa tuoreessa tutkimusraportissa todetaan, että dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi ”tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi”.

Tutkimusraportti ei ole pääministeri Sanna Marinin (sd) hallituksen vaan edeltävän eli pääministeri Juha Sipilän (kesk) hallituksen tilaama, mutta päätyy joka tapauksessa yhdeksi osaksi parhaillaan käynnissä olevaa suurta liikenneverokeskustelua.

Käytännössä raportissa on kysymys dieselin litrahinnan huomattavasta nostamisesta jo päätettyjen korotusten lisäksi, sillä verotuen poiston on laskettu siirtyvän raportissa dieselin jakeluhintaan lähes täysimittaisena.

Dieselin litrahinta nousisi siis tämän hetken (12.2.2020) kalleimman diesellitrahinnan (1,599 e/l) mukaan laskettuna ja 1. elokuuta voimaan astuvan 6,9 sentin veronkorotuksen kera jopa lähelle kahta (1,599+0,069+0,260=1,928) euroa.

Lopullinen pumppuhinta riippuisi kuitenkin dieselin maailmanmarkkinahinnasta, joten mahdollista olisi niin 2,00 e/l haamurajan rikkoutuminen kuin hiukan halvempikin lopputulos.

Kuluttajille ja yrityksille hinnannousua on kuitenkin ajateltu tutkimuksessa kompensoitavaksi muilla keinoin, kuten erilaisin tulonsiirroin ja käyttövoimaveron poistamisella ainakin osasta dieselautoja.

Kolme tulevaisuushahmotelmaa

Kaikkiaan dieselin bensiinistä poikkeavan verokohtelun muutosta on tutkimusraportissa arvioitu kolmen erilaisen skenaarion eli tulevaisuushahmotelman avulla. Niistä jokaisessa oletetaan, että verotusta ”muutettaisiin vuoden 2020 alussa”.

Kahdessa vaihtoehtoista toteutettaisiin lisäksi samanaikaisesti kompensoivia muutoksia muuhunkin kuin tieliikenteen verotukseen.

Vaihtoehdoista ensimmäisessä päiväkohtaisesta käyttövoima- eli ns. dieselverosta luovuttaisiin mielenkiintoisesti vain henkilöautojen osalta.

Tarkastellut skenaariot ovat:

  1. Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta. Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen käyttövoimaverosta.

  2. Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta. Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen käyttövoimaverosta. Polttoaineverokertymän ylijäämä kompensoidaan kotitalouksille valtion ansiotuloveroa laskemalla.

  3. Dieselin verokohtelu yhtenäistetään muiden nestemäisten polttoaineiden kanssa, jolloin dieselpolttoaineen vero nousee 25,95 senttiä litralta. Samanaikaisesti luovutaan dieselkäyttöisten henkilöautojen ja pakettiautojen käyttövoimaverosta. Polttoaineverokertymän ylijäämä kompensoidaan maakuntakohtaisesti kotitalouksille tulonsiirtojen kautta.

Skenaarioiden tarkastelu ulotettiin tutkimuksessa vuoteen 2030 saakka, mutta muita muutoksia verotukseen ei 2020-luvulla oleteta tutkimuksen yksinkertaistuksessa tehtävän. Tarkastelu pyrkii siis kuvaamaan vaikutuksia sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä.

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin aiemmin tekemän tutkimuksen mukaan yksityisautoilu alkaisi vähentyä vasta, jos polttoaine maksaisi 2,26 euroa litralta tai enemmän.

Viraston toisen selvityksen mukaan miehistä lisäksi lähes kolmasosa maksaisi ajoneuvoveroa jopa yli 1 000 euroa vuodessa ennen kuin luopuisi yksityisautoilustaan.

Koko PTT:n ja Merit Economicsin dieselraportin laskelmineen ynnä tarkempine alue- sekä talousvaikutuksineen voit lukea valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan omilta sivuilta.

EDIT 12:44: Raportti on juridisesti tilattu jo Juha Sipilän (kesk) hallituksen aikana, mutta julkistettu vasta nyt. Alkuperäisestä tekstistä saattoi saada käsityksen, että tutkimusraportin on tilannut istuva hallitus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?