Tutkimusraportti: Dieselin verotuesta luovuttava - Autot - Ilta-Sanomat

Tutkimusraportti: Dieselin verotuesta luovuttava

Dieselin verotuen poistaminen johtaisi osaltaan päästöjen pienenemiseen.

Julkaistu: 11.2. 10:00

Dieselin verotuen poisto pienentäisi dieselin kulutusta ja laskisi päästöjä. Polttoaineverotuksen ympäristöohjaavuuden ja kustannustehokkuuden näkökulmasta dieselin verotuesta pitäisikin luopua, tänään julkistettu tutkimusraportti osoittaa.

Pellervon taloustutkimuksen (PTT) ja Merit Economicsin toteuttaneessa tutkimusraportissa todetaan, että dieselpolttoaineen verotuen poistaminen olisi tehokas taloudellinen ohjauskeino päästöjen vähentämiseksi. Suomi on sitoutunut merkittäviin päästövähennyksiin liikenteessä. Tavoitteisiin pääseminen vaatii tehokasta taloudellista ohjausta, jota dieselin verotuen poisto olisi, raportissa korostetaan.

Raportin mukaan poisto heikentäisi vientiteollisuuden kustannuskilpailukykyä, mutta vaikutus olisi verrattain vähäinen.

Tuen poisto vaikuttaa myös kotitalouksiin, koska siitä aiheutuu kustannuksia kaikille kuljetusintensiivisille ja dieseliä välituotteena käyttäville yrityksille. Se vaikuttaisi lopputuotteiden hintoihin.

Maakuntien välillä on dieselin käytössä selviä eroja, jotka näkyvät dieselveron vaikutuksissa aluetalouteen. Arvonlisällä arvioituna suurimmat negatiiviset vaikutukset verotuen poistosta kohdistuisivat Kymenlaaksoon, Etelä-Karjalaan ja Lappiin.

Tutkimuksessa selvitettiin mahdollisuuksia hyvittää kotitalouksille verotuen poiston vaikutukset joko ansiotuloverotusta alentamalla tai tulonsiirtoina. Mallisimulaatiossa ansiotuloverotuksen alentamisen aiheuttama verokiilan supistuminen ja sen kerrannaisvaikutukset jopa ylikompensoivat kotitalouksien ostovoiman laskun, raportissa mainitaan.

Tulonsiirtona tehty hyvitys ei sen sijaan täysin riitä korvamaan veron korotusta. Molemmat kompensaation vaihtoehdot kuitenkin tasoittaisivat eroja eri maakunnissa sijaitsevien kotitalouksien välillä.

Tutkimuksessa arvioitiin dieselpolttoaineen verotuen vaikutuksia ympäristölle, kilpailukyvylle ja alueelliselle kehitykselle sekä verotuen poistamisen vaikutuksia elinkeinoelämälle ja kotitalouksiin.

Dieseltuki

Dieselpolttoaineen verotuki on dieselin energiasisältöveron alennus, jonka suuruus on 25,95 senttiä litraa kohden. Sen tarkoituksena on tukea vientiteollisuutta ja hyötyliikennettä.

Dieselautojen yksityiskäyttäjiltä peritään käyttövoimaveroa, jotta he eivät hyötyisi alennuksesta.

Liikennekäytössä olevista noin 2,7 miljoonasta henkilöautosta noin 750 000 on dieselautoja. Näiden lisäksi teillä liikkuu 310 000 dieseliä käyttävää pakettiautoa, yli 90 000 kuorma-autoa ja 12 000 linja-autoa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?