Koeajo: Audi A6 Allroad on upea paketti, mutta kojelauta­ergonomiassa on otettu takapakkia

Iso ”joka paikan” Audi tarjoaa viimeistellyn ajokokemuksen ja valitettavasti myös hieman muodille uhrattua käytettävyyttä.

Audi A6 Allroadin ilmajousitettu maavara on nousee maastossa ja laskee maantiellä.

9.2.2020 15:58

Farmarikoriin perustuva Audi A6 Allroad on edelleenkin auto, jonka voi todeta sopivan ominaisuuksiensa puolesta jokseenkin kaikille teille, mutta hinnan osalta ei välttämättä aivan kaikille.

Alanäyttöratkaisusta joko pitää tai ei. Muodikas ruutu on kyllä tekninen korea, mutta arjessa aika hankala.

Offroad-asetus on yksi Allroad-A6:n erikoisherkuista. Kosketusnäytön sormenjälkiä saa muiden vastaavien tuotteiden tapaan olla pyyhkimässä vähän väliä.

Kysymyksessä on siis niin sanotun paremman pään nelivetoinen maastomuovifarmari, jonka suurin ero edellismalliin on kasvanut ilmajousitettu maavara. Milleissä mitattuna tämä tarkoittaa sitä, että A6 Allroadin alusta nousee ääriasennossaan noin 4,5 senttimetriä korkeammalle kuin vastaavan perusvarusteisen A6-farkun.

Erikoismallin erikoismaastoherkkuihin kuuluu tuttuun tapaan myös alamäkihidastin sekä ajoasetusten off-road -moodi, joka sopeuttaa auton erilaiset muokattavat avustimet mahdollisimman paljon maastoetenemisen ehdoilla toimiviksi. Isoihin näyttöihin saa lisäksi näkyville muun muassa kiperissä tilanteissa auttavat kallistusmittarit.

Ison Audin materiaalit ja tunnelma noudattavat tuttua linjaa, eli modernismilla höystettyä aidon laadun tunnelmaa sekä huolellista viimeistelyä.

Pirtaan kuuluvat myös näyttävät maastomuovikoristeet, joiden vaikutus auton varsinaiseen etenemiseen jää kuitenkin kilpailijoiden tapaan vain kosmeettisiksi.

Ilta-Sanomien ajaman varsin monipuolisen koeajolenkin perusteella voi todeta, ettei A6 juuri yllätä. Kokonaisuus on lyhyesti todettuna hiljainen, tilava, sulava, mukava ja yhtä yksityiskohtaa lukuun ottamatta myös erittäin helppokäyttöinen.

Iso ruuma on myös muodoiltaan selkeä. Viisto takalasikaan ei juuri käytettävyyttä haittaa.

Itse asiassa A6 on niin hienostunut, että suurimmaksi valituksen aiheeksi paketin jokseenkin loistavassa arkiajettavuudessa nousee aavistuksen etäinen ohjaustuntuma.

Farmarikorin kiinnostavimmassa erityisyksityiskohdassa eli takapäässä huomio kiinnittyy ennen muuta varsin viistoksi muotoiltuun takalasiin, joka ei tosin juurikaan haittaa muuten harvinaisen esimerkillisen ison tavaratilan käyttöä. Varustelistaa selaillessa huomaa myös, että kontin sähköinen luukku on Allroadissa aina vakiovaruste.

Aiempaa viistommat takalasit ovat yhä farmarimuodissa kova juttu. Audi ei ole ratkaisussaan yksin, sillä samaa ideaa lainaa muun muassa Volvo.

Ai niin, se aiemmin mainittu vähemmän helppokäyttöinen varuste:

Se on uuden A6:n keskikonsolin alempi monitoiminäyttö, jonne on survottu sinänsä tavallaan mietitysti (ja hyvin näyttävästi) muun muassa lähes kaikki lämmönsäätöön liittyvät toiminnot.

Nätti näyttöratkaisu ei kuitenkaan tahdo toimia arjessa, sillä kokonaisuus on useamman päivän totuttelunkin jälkeen yhä pääosin hankalakäyttöinen – suomeksi sanottuna kovin virhepainallusaltis ja jatkuvaa katseen siirtämistä pois tiestä vaativa.

Kuin kruununa korea digitaalisuus syö isosta Audista myös älypuhelimen parhaan mahdollisen lokeropaikan.

Jotain aidosti hyvääkin, eli navigaattorin osoitteen kirjoittaminen onnistuu alanäyttöön näppärästi sormella.

Jos alanäytöstä kuitenkin tykkää, on uusi Audi A6 Allroad varsin moitteeton kokonaisuus. Tosin niin on muuten myös sen pari pykälää alemmaksi brändätty kokosukulainenkin, eli saman konsernin Škoda Superb Scout.

Audi A6 Allroad 45 TDI MHEV quattro tiptronic

  • Moottori V6, 2967 cm³, turbo, 170 kW (231 hv)/3250 – 4700 r/min, 500 Nm/1750–3250 r/min

  • Suorituskyky 0 – 100 km/h 6,7 s, huippunopeus 250 km/h

  • Kulutus 7,8 l/100 km diesel

  • CO2-päästöt 204 g/km

  • Voimansiirto A8, neliveto

  • Mitat p 4951, l 1902, k 1 514 mm, akseliväli 2925 mm, omamassa 2020 kg, tavaratila 565-1680 l, tankki 63 l

  • Hinta 79262 euroa

KIITÄMME:

- Mukavaa ja kyvykästä ilma-alustaa

- Erinomaisia tiloja

MOITIMME:

- Tarpeetonta kosketusnäyttökikkailua

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?