Hallituspuolueet jatkavat tänään kokoustaan – eilen päätettiin myös henkilöautoihin kohdistettavista päästövähennyksistä - Autot - Ilta-Sanomat

Hallituspuolueet jatkavat tänään kokoustaan – eilen päätettiin myös henkilöautoihin kohdistettavista päästövähennyksistä

EU:lle luvatut massiiviset päästövähennykset keskittyvät kansalaisen kannalta erityisesti henkilöautoiluun. Poliittinen päätöksentekoprosessi – jonka yksi osuus on parhaillaan käynnissä Helsingin Vuosaaressa – ratkaisee, kuinka paljon ja miten.

Julkaistu: 4.2. 6:50

Tänään jatkuvien ilmastoneuvotteluiden eilinen anti liikenteen suhteen oli laiha.

Polttoaineveroja ei toistaiseksi koroteta – paitsi sen verran kuin on jo sovittu, eli seuraavan kerran elokuussa. Silti erityisesti henkilöautoihin kohdistuvista huippukovista päästötavoitteista pidetään yhä täysillä kiinni.

Jotenkin näin voi summata Helsingin Vuosaaressa eilen alkaneiden hallituspuolueiden ilmastoneuvotteluista eli”Oikeudenmukaisen siirtymän yhteiskokouksesta” eilen tihkuneita päätöstietoja.

Polttoaineverojen nopean korottamisten torppaamista lukuun ottamatta kaikki muu jäi siis täysin auki, kuten vaikkapa kysymykset ajoneuvoveron alueellisesta porrastamisesta ja suunniteltujen tietullien ja -maksujen kohtalosta.

Mitkään liikennettä koskevat todelliset päätökset eivät tosin olisi olleet edes odotettuja, sillä ”superkokouksesta” ennakoitiin jo ennen sen alkamista hyvin vaikeaa.

Jotain hankaluudesta kertoi jo se, että ”neuvotteluissa” pyrittiin ilmeisesti vain jonkinlaiseen alustavaan yksimielisyyteen vähennysten kaikkein oleellisimmista taustakysymyksistä.

Kuten siitä, kuinka paljon päästövähennyksistä tullaan ylipäätään kohdistamaan esimerkiksi liikenteeseen.

Sen osalta Valtioneuvoston eilen julkaisemat dokumentit toteavat, että liikenteen päästöt tullaan ensivaiheessa siis puolittamaan – mutta miten, siihen ei vielä otettu kantaa.

Selvää kuitenkin on, että liikenteessä hiilidioksidipäästön määrä on edelleenkin luonnontieteiden lakien mukaista, eli suorassa suhteessa käytetyn polttoaineen määrään ja laatuun.

Siksi juuri fossiilisen polttoaineen kulutuksen eli myös itse liikennesuoritteen vähentäminen on yhä aivan keskeinen keino liikenteen hiilidioksidipäästöjen kääntämiseksi tavoiteltuun reiluun laskuun.

Vuosi 2020 ratkaisee suunnan

– Meidän pitää luoda vaihtoehtoja vähäpäästöisemmälle liikenteelle alueilla, missä joukkoliikenne on mahdollista, huolehtia, että junayhteydet ovat riittävän nopeita sekä huolehtia, että yksityisautoilulle on vähäpäästöisempiä vaihtoehtoja, silloin puhutaan liikennebiokaasun hyödyntämisestä ja sähköautojen edistämisestä, ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen (vihr) kommentoi IS:lle eilen.

Odotettavien veromuutosten osalta Mikkonen viittasi samaisessa haastattelussa ”tulevaan kevään kehysriiheen ja budjettineuvotteluihin” eli vielä tämän vuoden puolelle, mutta kuitenkin useampien kuukausien päähän.

Pääministeri Sanna Marin (sd) vahvisti medialle jo aiemmin, että asiaan liittyviä ”päätöksiä tehdään varmasti syksyllä 2020”.

Jo nyt voi sanoa, että tulevien liikennepäätösten vaikeimpia kysymyksiä on ja tulee olemaan yksityiskohtainen yksityisautoiluun ja sen kustannuksiin puuttuminen.

Asian vahvistaa IS:n näkemä Suomen ilmastopaneelin puheenjohtaja professori Markku Ollikaisen summaava esitys, jonka mukaan kustannustenjaon eriarvoisuus- ja oikeudenmukaisuuskysymykset tulevat kohtaamaan huippunsa nimenomaan kansalaisten henkilöautoiluun liittyvissä seikoissa.

Yhtenä kärjekkäänä esimerkkinä bensiini- ja dieselautoilun edelleen edessä oleviin ja toistaiseksi vain muodollisesti pysäytettyihin hinnankorotuksiin sopeutuminen olisi erityisen vaikeaa harvaan asutulla maaseudulla, jossa liikutaan lähes kokonaan omien ja usein aika iäkkäiden autojen varassa.

Toisena hyvin hankalana seikkana ovat useimpien esillä olleiden veromuutosten tasaluonteet, jotka iskisivät toteutuessaan kaikkein kovimmin kaikkein pienituloisimpiin – ellei vähätuloisten asemaa jotenkin muuten kompensoida, kuten Marinin hallitus on jo useaan otteeseen väläytellyt.

Keskeinen kysymys yhä suunnittelupöydällä olevissa liikenteen veromuutoksissa on joka tapauksessa se, millaisia vaikutuksia vielä tänä vuonna julkisuuteen tuotavilla ratkaisuilla olisi kotitalouksien arkeen (kuten vaikkapa asumiseen ja työllisyyteen) – ja ennen muuta se, hyväksyvätkö laajat kansanrivit aikanaan esiteltävät muutokset vaiko eivät.