Lain valmisteluaineiston mukaan vasemmalle pysäköinnin sallimisen taustalla on ennen kaikkea sähköautoilun helpottaminen.
Tämä johtuu siitä, että sähköauton latausluukun sijaintia ei ole standardisoitu, eli sähköauton töpselireikä voi sijaita niin auton edessä, takana kuin sivullakin.
Vastaava sijaintiongelma koskee jossain määrin myös itse latausasemia.
Latauskaapelin kytkeminen autoon voi siis olla kadunvarren julkisella latauspisteellä vaikeaa tai jopa mahdotonta, kun autojen pysäköintiä rajoitetaan nykyiseen tapaan nokka menosuuntaan -vaatimuksella.
Myös jakeluliikenteen ajatellaan tehostuvan
Tulevan kesäkuun 1. päivänä voimaan astuvan pysäköintisuunnan vapauttamisen perusteena on myös perinteisen jakeluliikenteen helpottaminen.
Paketti- ja kuorma-autokuskien työn on siis toisin sanoen ajateltu keventyvän ja nopeutuvan, kun reitin ja pysäköinnin voi suunnitella nykyistä vapaammin.
Uudet vapaammat säännöt tulevat varmuudella aiheuttamaan myös vaaratilanteita, sillä kaksisuuntaisella tiellä vasempaan reunaan pysäköitäessä ajoneuvon on ylitettävä vastaantulevan liikenteen kaista mikä on onnettomuustilastojen perusteella aina jonkinlainen riski.
Kaksisuuntaisella tiellä pysäköinti tien vasempaan reunaan on ennestään sallittua muun muassa Norjassa, Virossa ja useissa Keski-Euroopan valtiossa.