Uuden Hyundai i10:n robottivaihteisto yllätti ensitestissä – toiminta hioutunut entistä paremmaksi - Autot - Ilta-Sanomat

Uuden Hyundai i10:n robottivaihteisto yllätti ensitestissä – toiminta hioutunut entistä paremmaksi

Hyundai i10 1.0 MPI 5AT yllättää robottivaihteiston sivistyneisyydellään.

Hyundai i10:n uusi, kolmas sukupolvi saapuu Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa.

1.2.2020 12:11

Hyundai i10:n uusi, kolmas sukupolvi saapuu Suomeen helmi-maaliskuun vaihteessa. Ilta-Sanomat tutustui jo pikkuautoon. Huolimatta auton ahtamattoman moottorin vähäisestä tehosta i10 osoittautui ajo-ominaisuuksiltaan mukiinmenevän kypsäksi ja vakaaksi tuotteeksi.

Hyundai i10:n maahantuontiohjelmassa on vain yksi moottorivaihtoehto, mutta sen pariksi voi valita joko viisiportaisen manuaalivaihteiston tai automatisoidun manuaalin eli ns. robottivaihteiston. Tällaisten robotisoitujen manuaalien maine ei vuosien varrella ole lukuisten eri valmistajien kehitysyrityksistä huolimatta ollut käyttöominaisuuksien osalta kaikkein mairittelevin, sillä niiden ominaispiirteisiin on kuulunut muun muassa tietty kulmikkuus ja töksähtely.

Varsinkin ylöspäin vaihtaessaan automaatti toimii notkeasti.

Uudessa i10:ssä robottivaihteisto kuitenkin yllättää positiivisesti.

Auto lähtee liikkeelle jouheasti, ja varsinkin ylöspäin vaihtaessaan automaatti toimii huomiotaherättämättömän notkeasti.

Alaspäin vaihdoissa on vielä havaittavissa pientä empimistä ja vauhdin kyykähtämistä, mutta ei kuitenkaan häiriöksi asti.

Vaihteistoa voi käyttää myös manuaalisesti, mutta siis ilman tarvetta kytkinpolkimeen. Manuaalikäytössä robottivaihteisto osaa myös hypätä vaihteiden yli tarvittaessa, joten sen tuoma apu esimerkiksi tiivistahtisessa taajama- tai kaupunkiajossa on huomattava.

Automaatin lisähinta on tasan tuhat euroa, mitä voi vielä pitää kohtuullisena tässä auto- ja hintaluokassa. Suurimman haitan automaatti aiheuttaa i10:n kiihtyvyysarvoon, sillä se kasvaa robottivaihteiston myötä lähes kolmella sekunnilla, 17,3 sekuntiin. Tällä autolla ei kannata kiirehtiä suuriin nopeuksiin.

Hyundai i10 1.0 MPI 67 hv 5AMT Comfort

  • Moottori R3, 998 cm³, 49 kW (67 hv)/5 500 r/min, 96 Nm/3 750 r/min

  • Suorituskyky 0–100 km/h 17,3 s, huippunopeus 156 km/h

  • Kulutus 5,3 l/100 km 95E10

  • CO2-päästöt 119 g/km

  • Voimansiirto A5, etuveto

  • Mitat p 3 678, l 1 680, k 1 480 mm, akseliväli 2 425 mm, omamassa 959 kg, tavaratila 252–1 050 l, tankki 36 l

  • Hinta 15 990 euroa

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?