Robert tietää, mikä on auton tärkein varuste – ”Kyllä olisi vaikea luopua!” - Autot - Ilta-Sanomat

Robert tietää, mikä on auton tärkein varuste – ”Kyllä olisi vaikea luopua!”

Nelivetoisten autojen suosio kasvaa yhä: uusista autoista yli 20 prosenttia myydään neljällä vetävällä pyörällä.

Kesäautona Robert Stusterilla on Audi R8 – nelivetoinen tietenkin.

26.1.2020 12:40

Uusista, ensi kertaa rekisteröitävistä autoista entistä isompi osa on nelivetoisia. Eikä ihme. Kun kerran ajaa nelivetoisella autolla, siitä on vaikea luopua.

Näin toteaa myös espoolainen Robert Stuster.

Stusterin ensimmäinen nelivetoinen auto oli jo 90-luvulla Lancia Delta Integrale. Sen jälkeen nelivetoisia autoja on ollut alla useita, toistakymmentä.

– Kyllä nelivedosta olisi vaikea luopua, talviautossa en missään nimessä luopuisi nelivedosta, Stuster sanoo.

Nyt Stuster ajaa nelivetoisella Audi A4:llä. Kesäautona on Audin monisatahevosvoimainen superauto R8, nelivetoinen sekin.

– Puolisoni ajaa myös nelivetoisella – Volkswagen Golfilla, Stuster mainitsee.

Stuster sanoo, että he asuvat sellaisessa paikassa, että talvikelillä kotiin pääsy voi olla hankalaa ilman nelivetoa.

– Neliveto on ennen kaikkea turvavaruste, se tuo turvallisuutta, turvallisuuden tunnetta ja mukavuutta ajamiseen. Neliveto on vakaampi ajaa, ja auto ohjautuu mutkissa paremmin (kuin etu- tai takavetoinen). Se, että nelivedolla pääsee liikennevaloista liikkeelle myös hyvin, on vain turvallisuuden sivutuote, Stuster sanoo.

Stusterin R8-urheiluautossa neliveto tuo vakautta myös esimerkiksi rata-ajoon. Auton perä ei lähde irti helposti silloin kun on lupa mennä kovaa.

Kesäautona Stusterilla on Audi A4 – nelivetoisena tietenkin.

Stusterilla on ollut vuosien varrella myös etu- ja takavetoisia autoja, jotka ovat vaihtuneet aina viimeistään talven kynnyksellä nelivetoon.

– Ostin aikoinaan myös Audi A5 Coupén etuvetoisena. Aika nopeasti se vaihtui nelivetoiseen samanlaiseen. Talviliukkailla neliveto on henkilöauton tärkein varuste. Minulle Quattro (Audin neliveto) ja Audi ovatkin kuin synonyymeja, Stuster sanoo.

Autokaupassa kysymys onkin usein myös mielikuvista. Audi onkin yksi niistä automerkeistä, jotka ovat myyneet nelivetoisia autoja jo vuosikymmeniä. Audin Quattro lanseerattiin jo 1980. Sen jälkeen saksalaista automerkkiä on myös markkinoitu vahvasti nelivetoisena.

Trafin ensirekisteröintitilastoista käy ilmi, että Audeja myytiin vuonna 2000 nelivetoisina Suomessa 24 prosenttia, kun kaikista ensirekisteröinneistä nelivetojen osuus oli tuolloin vain kolme prosenttia. Nelivetojen määrä uudesta autokannasta on kasvanut koko 2000-luvun ajan, ja tällä hetkellä uusien autojen rekisteröinneistä 21 prosenttia on nelivetoisia.

Jos grafiikka ei näy, katso se tästä.

Mercedes-Benzia maahantuovan Vehon lehdistöpäällikkö Pekka Koski sanoo, että 2000-luvun katumaasturibuumilla on osuutensa pelissä.

– Pääansio tästä kuuluu kasvaneelle SUV-tarjonnalle, nelivetoisten autojen tuotantomäärien kautta laskeneille komponenttien yksikköhinnoille ja kotimaisena syynä alati huonontuvan tiestön asettamille vaatimuksille. Yhä useampi asiakas päätyy nelivetoon, koska tiestö rapautuu ja talvikunnossapidon taso vaihtelee ennakoimattomasti, Koski sanoo.

Škoda on yksi valmistaja, jonka mallistossa nelivetoisten osuus on kasvanut merkittävästi.

– Nelivetojen osuus mallistosta on noussut 10 prosentista 20 prosenttiin viimeisen viiden vuoden aikana. Tähän ovat vaikuttaneet Karoq- ja Kodiaq-mallien myyntiin tulo sekä myös Octavian RS-mallin nelivetoinen versio, lehdistöpäällikkö Kari Aalo sanoo.

Pekka Koski mainitsi kommentissaan autojen komponentit. Jotta neliveto saadaan rakennettua autoon, tarvitaan lisää osia, jotka tuovat lisää painoa, automallista riippuen noin sadan kilon molemmin puolin.

Lisääntynyt paino voi lisätä polttoaineen kulutusta. Lisäksi neljä vetävää pyörää syövät – sekin mallista riippuen – hieman enemmän polttoainetta. Tosin rengaskulut voivat olla pienemmät, sillä nelivetoisessa autossa rengassarja kuluu yleensä tasaisesti.

– Vielä kymmenkunta vuotta sitten osalla autoilijoista oli vankkumaton käsitys, että nelivetoinen kuluttaa paljon enemmän kuin kaksivetoinen. Tämä hankinnan jarru on melko lailla poistunut, kun asiakkaat ovat tiedostaneet, että nykytekniikalla toteutettu nelivetoisen kulutus ei enää eroa kaksivetoisesta malliveljestään niin paljon kuin aikaisemmin luultiin, Koski sanoo.

Tekniikka on myös kehittynyt, esimerkiksi kytkeytyvän Haldex-nelivedon ensimmäisissä sukupolvissa kuljettaja huomasi ihan selvästi pienen nykäisyn nelivedon kytkeytyessä päälle.

Nelivedon suosion kasvulle on muitakin syitä kuin halventuneet komponentit ja katumaasturien suosio. Suomessa uusien autojen kauppa on viimeisen 10 vuoden aikana ollut 110 000–120 000 kappaleen paikkeilla. Työsuhdeautojen osuus kokonaismyynnistä kasvaa myös koko ajan.

– Neliveto on usein mukana erilaisissa business-paketeissa. Esimerkiksi BMW on tehnyt paljon kampanjoita, joissa neliveto on tullut samaan hintaan tai sen on saanut muutamalla sadalla eurolla, toimitusjohtaja Pekka Rissa Autoalan keskusliitto ry:stä selittää yhtä syytä nelivedon suosion kasvuun.

Näin neliveto toimii

Avustava neliveto

Haldex-kytkimellä varustetut, niin sanotut avustavat nelivedot ovat tyypillisiä henkilöautoluokassa. Auto on aina liikkeelle lähtiessä nelivetoinen, mutta kun vetopidolle ei ole tarvetta, neliveto kytkeytyy automaattisesti pois päältä. Tällä tavoin säästetään muun muassa polttoainetta.

Kun auton pyörät tunnistavat pidon menetystä, nelivedon Haldex-kytkin kytkee auton vetämään taas neljällä pyörällä. Haldex-ratkaisuissa voiman jako etu- ja taka-akselien välillä voi vaihdella suhteesta 100/0 tai 90/10 toisen ääripään voimajakosuhteeseen 50/50. Haldexia käytetään paljon VW-konsernin autoissa sekä Volvoissa.

Jatkuva neliveto

Esimerkiksi Subarun mallit on toteutettu siten, että sen neljä pyörää vetää jatkuvasti. Subaru oli autovalmistajista ensimmäinen massavalmistaja, joka alkoi valmistaa nelivetoisia autoja suurempia määriä. Subarun nelivedot noudattavat nykyäänkin samaa jatkuvan nelivedon tekniikkaa.

Myös Audin monet mallit hyödyntävät jatkuvaa nelivetoa Torsen-tasauspyörästöllä toteutettuna. Pienemmissä Audin malleissa neliveto on toteutettu Haldex-kytkimellä. Myös isoimmissa Volkswagenin malleissa sen 4Motion-neliveto on toteutettu Torsenilla.

Esimerkiksi BMW:ssä neliveto on myös jatkuva, mutta saksalaisvalmistaja on toteuttanut sen siten, että mekaniikan sijaan nelivetoa ohjataan sähköisesti – pitoa menettäviä pyöriä siis jarrutetaan elektronisesti, kun esimerkiksi Torsen-nelivedossa voimaa ohjataan mekaanisesti sinne, missä sitä tarvitaan.

Kytkettävä neliveto

Useissa hyötyajoneuvoissa, kuten esimerkiksi pick-upeissa neliveto voi olla päälle erikseen kytkettävä. Auto on normaalisti takavetoinen, mut­ta kun kuljettaja haluaa, nelivedon voi kytkeä kytkimestä päälle.

Usein tällaisissa autoissa on myös niin sanottu alennusvaihteisto, eli auto voidaan moottorin normaalia vääntömomenttia käyttäen laittaa kulkemaan kävelyvauhtia. Täs­­tä on etua esimerkiksi vaikeasti edettävässä maastossa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?